1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Innbyggerforslag for Fredensborgtorg og sykkelvei - Underskriftskampanje for torg, uteservering og sykkelvei i Fredensborgveien

    Oslo
    Innbyggerforslag for Fredensborgtorg og sykkelvei - Underskriftskampanje for torg, uteservering og sykkelvei i Fredensborgveien
    Opprettet: 31.10.2022 av Christoffer Olsen Nyhus
    Sluttdato for signering: 01.05.2023
    Til beboere i Fredensborgveien og i Hammersborg området, St. Hanshaugen bydel, nabobydeler og øvrige Oslo Først publisert, dato: 2022-09-07: https://www.opprop.net/torg_uteservering_og_sykkelsti_i_fredensborgveien_fbv Signeres av beboere i Hammersborg-området i bydelen St. Hanshaugen & Osloborgere som benytter seg av sykkelvei og bryr seg om nærmiljøet Område: Oslo ________________________________________ Signer om du ønsker at Fredensborgveien skal bli et samlingspunkt på veien mellom sentrum, Tullinløkka, St. Hanshaugen og Grünerløkka istedenfor en gjennomfartsåre for biltrafikk. Svingen på Fredensborgveien (FBV), hvor den møter Thor Olsens gate, kan tilrettelegges for å møte et gryende behov fra både beboere og omliggende næringsliv ved å tilby større areal for uteservering og mindre støy og gjennomkjøring fra biltrafikk og da særlig tungtransport som ofte brukte veien før den ble midlertidig stengt på grunn av oppgraving av vannledningen. UTESERVERING Fredensborgveien har på dette hjørnet en god klynge med butikker og utesteder som alle kan få nytte av større areal til uteservering i området. Uteservering kan også bety at flere slår seg ned eller benytter andre tjenester mens de er i nabolaget. Både gående og syklende kommer forbi her, opp og ned trappa til Wilses gate, fra Grünerløkka, Vulkan, Pilestredet, Karl Johan, St. Hanshaugen, Tinghuset, Youngstorget og Torggata. Fredensborgveien ligger midt i og kan gi nytt liv til Hammersborg-området. Å gi rom for flere sitteplasser til de lokale barene og restaurantene vil skape mer liv og mer aktivitet for næringsdrivende. SYKKELVEI Fredensborgveien er en flaskehals for sykkeltrafikk fordi brostein, bakker og trapper hindrer andre gater å ta unna syklende mellom Maridalsveien og Akersveien/Akersgata. Dette gjør at sykkeltrafikken samles igjennom Thor Olsens gate og inn fra Fredensborgveien (FBV) ved rundkjøringen over Vulkan. Slottet og Rådhuset er lettest å nå via FBV fra Grünerløkka og dekkes ikke like godt av sykkel via Torggata eller Grubbegata. Fredensborgveien har derfor blitt svært viktig for syklende på et helt annet sett enn den er for biltrafikk. Biltrafikken kan kjøre utenom på 1-2 min ekstra tid. BAKGRUNN Etter å ha bodd i Fredensborgveien i 7 år har jeg merket at luftkvaliteten er bedre, og det har blitt mindre svevestøv og støy etter gravingen begynte. Veien er derimot like yrende av liv fra gående og syklende. Såpass at sykler stormer forbi på fortauet og heller burde legges i et separat løp fra fortauene. Større fortau kan også være til stor nytte for beboere med tanke på benker og uteservering. Et torg med sykkelsti er derfor hva jeg har kommet frem til at vi trenger. Håper du er enig! KUNNGJØRING 1: Fredensborgtorg har nådd 100 underskrifter! 2022-09-27 19:31:33 Tusen takk til deg som har signert oppropet. Vi har nå passert over 100 underskrifter! Fortsett å spre ordet, dele innlegget og sende til 2-3 venner i Oslo som du vet vil underskrive. Forslaget skal opp i åpen halvtime om én uke og vil ha godt av å samle inn så mange underskrifter som mulig til da. Hovedargumentene for oppropet er: • Nåværende kjøremønster med avstengt vei i torgløsningen fungerer utmerket og forhindrer et kommende problem med tungtrafikk • Tungtrafikk vil medføre setningsskader, lydforurensning, svevestøv og lokal forurensning • Sykkelvei i dette området har et unikt potensial som øst-vest-trasé og løser mange av problemene i Sweco-rapporten • Hammersborg delbydel har vært neglisjert over lengre tid og har nylig mistet tilbudet Deichman for fattige barnefamilier • Fredensborgtorget vil lage en god møteplass for alle som bor i små leiligheter rundt med parkelementer og grønt områder • Svingen har allerede et godt potensial for næringsliv og uteservering som ikke blir utnyttet fullt ut Bergfjerdingen Velforening har sendt inn et notat til Bymiljøetaten m.fl. om å unngå gjennomkjøring i Fredensborgveien/Thor Olsens gate: (Se Opprop.net for bildet eller oppdatert bilde i behovsnotatet) Figur 1: Ønskelig tiltak for både anleggsfase og fremtiden (Bergfjerdingen Velforening, Behovsnotat/Innspill til arbeidet med KVU - Hausmannsgate 2022). Deres innspill går ut på å tilrettelegge for sykkelfelt, bredere fortau og gjennomkjøring forbudt i FBV/TO samt henge seg på utviklingen av sykkelveien i Hausmannsgate og forbedre kryss-situasjon (se rød runding på kartet). Innspillet legger til rette for bedre sykkelvei og enveiskjøring i hver sin retning av Fredensborgveien. Deres ønske er å begrense trafikk over Etter et møte med Velforeningen tidligere i september fikk vi informert hverandre om forslagene og kom fram til at de samkjører bra med tanke på ønske om mindre tungtrafikk i veibanen og tilrettelegging for både gående og syklende trafikanter. Torgløsningen krever noen andre kjøremønster med tanke på bil, men ønsket om et levende bymiljø og grøntområder samstemmer godt med deres innspill vedrørende nye gatesnitt. I et revidert forslag ble enveiskjøring lagt til for å vise en mulig løsning ved å kombinere begge forslagene. Møllergata er per nå enveiskjørt og om retningen beholdes kan det være enveis opp Fredensborgveien fra Grubbegata og deretter ut svingen ned Thor Olsens gate. (Opplastet bilde som også ligger på Opprop.net) Figur 2: Til venstre er ønsket torgløsning med enveiskjøring og tilgang til parkeringsplass og til høyre er nåværende bilvei med gjennomkjøring. Sweco-rapporten som de hadde brukt som utgangspunkt bekrefter mye av det man kan vente seg ved gjenåpning for gjennomkjøring etter vannledningen er utbedret. Trafikkanalysen angående konsekvensene av ombyggingen til regjeringskvartalet er det skrevet at «et annet alternativ for trafikk i øst-vestlig retning som alternativ til Hammersborgtunnelen, er Hausmanns gate. Maridalsveien fører trafikk hit fra nord, og får en trafikkøkning. I tillegg finner mange biler en «snikvei» gjennom Thor Olsens gate-Fredensborgveien, som får en signifikant trafikkøkning» (mine fremhevelser). Tidligere har det vært mye trafikk igjennom denne «snikvei», men nå kan det øke betydelig. Istedenfor å beholde en vei man ikke ønsker skal øke i trafikk, derav betegnelsen om at lokale kan snike via den, kan man heller satse på en skikkelig god sykkeltrasé igjennom området. Rapporten vektlegger manglende løsninger for stengingen i Møllegata under anleggsfasen, siden dette vil sende sykler ned Torggata som allerede sliter med fremkommelighet. Fredensborgveien ligger derfor helt sentralt til å avlaste deler av denne trafikken ved å sende det over til St. Olavskrysset og inn i eksisterende sykkelløsninger opp Ullevålsveien, ned Akersgata og over mot St. Olavs plass med videre koblinger til Pilestredet. Det er allerede stor sykkeltrafikk igjennom denne svingen og det er meget sannsynlig at Fredensborgveien vil fungere som hovedtrasé for sykkel mellom Vår Frelsers Gravlund og Youngstorget for de som skal igjennom Hammersborg delbydel. Fredensborgveien har derfor blitt svært viktig for syklende på et helt annet sett enn den er for biltrafikk. Man har derfor en gylden mulighet til å prioritere en viktig sykkelåre ved å bevare nåværende kjøremønster i området og planlegge sykkelvei i sammenheng med ruter til sentrum og Grünerløkka. Torgløsningen burde derfor ha en klar sykkelbane, slik at de kommer seg trygt igjennom og ikke er til bry for de som oppholder seg på torget. Alt dette skal legges fram på åpen halvtime til neste uke. Tusen takk for at du deltar og støtter forslaget! Andre opplysninger: Oppropet er skapt av en beboer i området som kjente at bråket fra omlegging av vannledninger var mindre enn den tidligere trafikkstøyen og at uteområdet kunne ha vært grønnere. Balansen mellom å beholde freden som vi har hatt i det siste og samtidig kunne skape mer liv på dagtid har vært motiverende faktorer for forslaget. Etter å ha laget forslaget meldte jeg meg inn i MDG og har etter gode råd og oppfordringer fra styreleder både tatt initiativ til oppropet og blitt nytt styremedlem i St. Hanshaugen MDG. Oppropet ble ved samme møte vedtatt promotert på denne instagrammen. Planen fremover er å fortsette å jobbe for gode løsninger for byliv i bydelen. Kommenter gjerne om dere har tilbakemeldinger og ønsker KUNNGJØRING 2: 200 underskrifter for Fredensborgtorg og sykkelvei! 2022-10-05 Dette steg virkelig fort! Nå er vi på snart 250 underskrifter! Møtet i St. Hanshaugen bydelsutvalg ble utsatt til neste uke. Det er selvfølgelig fint å oppnå 300 signaturer innen det møtet for ekstra slagkraft. Fortsett å dele med de du kjenner i nabolaget, bydelen og som øvrig bor i Oslo. Sykkelveien er like mye for resten av byen som for oss beboere. Det samme kan selvsagt stemme for torget, men det er først og fremst for å få et bedre nabolag, roligere gater og hyggelige uteplasser for barn og voksne. Det har kommet meg for øre at forslaget diskuteres. Det er kjempebra! Jo mer engasjement jo bedre, sier jeg. Dette er tross alt bare et forslag. Det betyr ikke at man får gjennomslag. Med trehundre underskrifter får man derimot til at forslaget må besvares innen 6 måneder. Poenget med forslaget er at Fredensborgveien i Hammersborg delbydel ikke blir glemt i utbyggingen av regjeringskvartalet og en eventuell stenging av Ring 1 - slik at all trafikken går hit fordi vi ikke sier ifra. Les gjerne Sweco-rapporten for hva som kommer til å skje ifølge utredningen om trafikkmønsteret. Viktig å presisere at uteservering er et potensiale som et torg har for å gi uteplass for næringslivet i området. Vi har allerede flere restauranter og barer, men per nå ingen café eller bakeri i nærheten. Med mer aktivitet på dagtid vil vi forhåpentligvis tiltrekke oss det etter hvert. En roligere gate kan også gi muligheter vi ennå ikke ser. Kommunen er dessuten de som regulerer utleiing av fortau og torg, derfor går ikke forslaget inn på bruk, men ser heller potensialet for næringslivet i form av sitteplasser og for bomiljø i form av trær, benker og parkelementer. Det viktigste med dette oppropet er å bli husket i de kommende valgene av hvor trafikken skal gå siden det er «Thor Olsens gate-Fredensborgveien, som får en signifikant trafikkøkning» ifølge rapporten. Kommenter gjerne om dere har tilbakemeldinger og ønsker så tar jeg det med videre FRAMLAGTE ARGUMENTER TIL ÅPEN HALVTIME I BYDELSUTVALGET: Fredensborgveien kan prioriteres til beboere med uteservering og nærmiljøtiltak som begrenser støy fra gjennomkjørende biltrafikk ved å anlegge torg. Et torg kan fungere som et samlingspunkt for innbyggere og turister i området. Ved å bevare nåværende kjøremønster som har oppstått under oppgradering av vannledninger, kan man prioritere sykkeltrafikk i en viktig øst-vest-passasje i hjerte av byen. FORDELER Hammersborg er et neglisjert område med mye ombygging og små leiligheter som mistet Oslos fineste bibliotek som samlingsplass. Et torg vil skape samhørighet og byliv. Bymiljøetaten er orientert av Bergfjerdingen Vel allerede og kan med torgløsningen satse ekstra på helse og vel for beboere. TRAFIKKANALYSE Sweco-rapporten opplyser i sin trafikkanalyse av konsekvensene av ombyggingen til regjeringskvartalet at «et annet alternativ for trafikk i øst-vestlig retning som alternativ til Hammersborgtunnelen, er Hausmanns gate. Maridalsveien fører trafikk hit fra nord, og får en trafikkøkning. I tillegg finner mange biler en «snikvei» gjennom Thor Olsens gate-Fredensborgveien, som får en signifikant trafikkøkning.» Fredensborgveien har hatt en del «sniktrafikk» av både varetransport og biltrafikk tidligere som skaper mye støy og forurensning. Dette gjør det også lite hyggelig å oppholde seg i området og påvirker helsa. Rapporten beregner også at Torggata som sliter med fremkommelighet, skal ta unna sykkeltrafikk fra Møllergata (3.2.6), men gitt at TOG-FBV også er en åre inn til St. Olavskrysset, hvor Ullevålsveien møter St. Olavs gate og Akersgata, vil noe av denne trafikken gå via Fredensborgveien framfor Møllergata. I øst-vest-retning finnes det bare to krysningspunkter for sykkel som ikke går via Youngstorget og via Grensen. Det er forbi det gamle biblioteket rett ved anleggsplassen i Grubbegata og Hammersborgtorg samt via Thor Olsens gate. Både Grubbegata og Thor Olsens gate er tilknyttet Fredensborgveien. Til og med Schandorffs plass har tilrettelagt for sykkel og rullestoltrasé i den nedre delen av Fredensborgveien. Fredensborgveien er en flaskehals for sykkeltrafikk fordi brostein, bakker og trapper hindrer andre gater å ta unna syklende mellom Maridalsveien og Akersveien-Akersgata. Dette gjør at sykkeltrafikken samles igjennom Thor Olsens gate fra Ullevålsveien og inn fra både Vulkan og Rosteds gate fra Hausmanns gate. KONKLUSJON Det er slik sett meget sannsynlig at Fredensborgveien vil fungere som hovedtrasé for sykkel mellom Vår Frelsers Gravlund og Youngstorget for de som skal igjennom Hammersborg delbydel. Fredensborgveien har derfor blitt svært viktig for syklende på et helt annet sett enn den er for biltrafikk. Man har derfor en gylden mulighet til å prioritere en viktig sykkelåre ved å bevare nåværende kjøremønster i området. Et torg med sykkelsti er derfor akkurat hva området trenger. Dette vil bevare en fred beboerne har blitt vant med under utskiftning av vannledninger og det vil unngå et større problem med «sniktrafikk» i området av en uønsket karakter samt gi et godt alternativ til Torggata som sliter med fremkommelighet. Dette vil derfor løse deler av utforingene som Sweco anslår i sin rapport. Sweco-rapporten: https://dok.statsbygg.no/wp-content/uploads/2022/06/trafikkanalyseRKVsluttrapport.pdf Tidslinje for FBV-oppropet 2022: 7. september - Oppropet opprettes 12. september - Møte med Bergfjerdingen Vel; informert om Sweco-rapporten og behovsnotatet som ble sendt til Bymiljøetaten 27. september - Første kunngjøring ved 100 signaturer med orientering om Sweco-rapporten og behovsnotatet. 05. oktober - Andre kunngjøring ved 200 signaturer med avklaring angående potensialet angående sitteplasser og parkelementer. 12. oktober - Møte i St. Hanshaugen arbeidsutvalg under "Åpen halvtime", hvor argumentene ble fremlagt. 17. oktober - Går over signaturene etter 300 signaturer er oppnådd. 24. oktober - Sender ut e-post til 30 stykk med usikker folkeregistrert adresse. 27. oktober – Orienteringsmøte angående området, hvor blant annet Vegvesenet la fram omkjøring for Ring 1 via Fredensborgveien-Thor Olsens gate. 31. oktober - Min sak opprettes og overføringen fra Opprop.net begynner. VIDERE - Orientering til de som har signert Cirka 280 signaturer fra Opprop.net skal bli lagt over i Min sak, hvorpå samtlige skal bli kontaktet via e-post (samtlige har oppgitt e-post via Opprop.net). I tillegg bes de gjenstående, ca 20 stykk, om å signere direkte på Min sak, siden det er usikkert hvilken adresse som er folkeregistrert adresse etter en nærmere gjennomgang. Dokumentet med argumenter som ble fremlagt for St. Hanshaugen arbeidsutvalg skal bli vedlagt i e-posten, slik at samtlige er orientert.
    300 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    Ingen kommentarer.