Krever full reguleringsplan av Ilaveien 32
Fredrikstad, Viken
Opprettet: 27.02.2023 av Sanda Hagen
Sluttdato for signering: 27.08.2023
Vi som har signert denne underskriftskampanjen protesterer mot kommunenes planer om endringer av bruk av Ilaveien 32, Fredrikstad.
Se:
F.Blad artikkel 1
https://www.f-b.no/vil-ikke-ha-mosk-i-nabolaget-det-oppleves-som-helt-uforsvarlig/s/5-59-2381466
F.Blad artikkel 2
https://www.f-b.no/sier-ja-til-mosk-planene-i-ilaveien-mener-trafikken-ikke-vil-pavirke-omradet/s/5-59-2879829 og
F.Blad artikkel 3
https://www.f-b.no/sier-ja-til-mosk-planene-i-ilaveien-mener-trafikken-ikke-vil-pavirke-omradet/s/5-59-2879829?fbclid=IwAR0vMHpHKkPwEAZAz-2n740wv-FtCdxYgSCUvE-HadNLeZWgPfbHrZwWXtQ
Det er behov for minst 300 underskrifter i underskriftskampanjen for å få behandlet saken politisk. Vi trenger derfor at de beboere som har sendt inn eget innspill til kommunen, signerer underskriftskampanjen i tillegg.
Mer om saken:
Vi som bor i Ila Alle og Ilaveien og gatene i området, mener at forholdene beskrevet i initiativet er av et omfang som må avklares i en planprosess.
Det er uansvarlig å risikere å ofre trafikksikkerheten til barn og andre myke trafikanter, fremkommelighet for nødetatene og naboer i et dispensasjonsvedtak.
Beboerens egen misnøye angående endring av bruk av den nevnte eiendommen, er tydelig gjenspeilet i den første vedlagte avisartikkelen fra Fredrikstad Blad. Endringene anses i sum å gi en farligere skolevei for de barna som benytter denne skoleveien til Trara skole og Glemmen VGS, samtidig som det belaster trafikken for beboere, som er redde for å kjøre på barn og fotgjengere som mangler et fortau.
Kommunen har ikke gjort en reell vurdering av om trafikken og parkeringen, av og påstigningen vil øke i Ilaveien, eller om endringene vil gi økt gjennomgangstrafikk. Med nye 1300 brukere på vei til et forsamlingshus, som ligger i en smal vei uten fortau, vil dette være til stor belastning for de som kjører bil frem til sine eiendommer i Ila Alle og Ilaveien.
Vi som bor i området, må ofte tute og "krangle oss frem" til eiendommene når danseskolen er åpen og på morgningen når ungdom leveres til VGS. Barn som løper mellom biler og tvers over Ilaveien på ettermiddager og kveldene, fra danseskolen og til foreldrenes kjøretøy, som ofte står ulovlig parkert og med av og påstigning midt i veien, fordi de "skal bare hente", skaper allerede utfordrende og farlige situasjoner i trafikken.
Denne smale veien i Ilaveien er altså allerede overbelastet. Det er også sjeldent uproblematisk å få levert materiell eller varer til eiendommene i Ila Alle, pga gateparkering på begge sider av veien i Ilaveien, også parkering i T-krysset mellom Ila veien og Ila Allé. Utrykningskjøretøy vil ha problemer med å bryte seg frem på kveldene som på hverdagene.
Endringen i bruk av Ilaveien 32, med ytterligere 1300 brukere, i den smale veien, vil skape et usikkert og uoversiktlig trafikksituasjon.
Vi mener at:
1. Den foreslåtte endringen av Ilaveien 32 vil gi økt trafikk og økt fotgjenger trafikk på en vei der det ikke eksisterer tilstrekkelig tilrettelegging for myke trafikanter fra før.
2. De foreslåtte endringene vil, med stor sannsynlighet, gi økt gjennomgangstrafikk, og dermed en farligere vei for alle fotgjengere.
3. Allerede med dagens bruk er fremkommeligheten i Ila Allé og Ilavegen redusert. Beboerne i nærområdet frykter at ytterligere belastning vil kunne gi kraftig reduser fremkommelighet, noe som særlig for utrykningsenhetene vil kunne medføre kritiske situasjoner. Er fremkommelighet for utrykningsenhetene tilstrekkelig utredet og vurdert?
4. Det må, enten: a) innføres trafikksikkerhetstiltak som fortau eller gangfelt frem til eksisterende fasilitetene i Ilaveien, slik at fotgjengere slipper å åle seg gjennom parkerte biler som parkeres mellom Fremskridt og Ilaveien krysset og frem til det første krysset som fører til Ila allé eller b) Tosidig parkeringsforbud og forbud mot av-og påstiging fra Fremskridt og Ilaveien krysset, frem til det første krysset som fører til Ila Allé, også uten fortau, samlet sett vil vi anta at kan gi bedre trafikksikkerhet, på grunn av bedre sikt.
5. Innføre regulering og bøtelegge alle som står parkert ulovlig.
Vi krever derfor full reguleringsplan av Ilaveien 32.
Vi krever også utbedring av veien som forbinder Ila Alle og Ilaveien, da veien er full av hull og har blitt ødelagt av telehiv.
Initiativtager til underskriftskampanjen:
Sanda Hagen, beboer i Ila Allé.
313 av 300 underskrifter
Se underskrifter
Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
15 kommentarer:
Terje Wilhelm Johannessen
Sanda Hagen
Nina Iren Søraa
Hild Haaheim
Hild Haaheim
Trine Lise Larsen
Jon Bakker
Tor Bristol
Ronny Nilsen
Ole fallet
Terje Bendiksen
Hanne Kolding Bendiksen
Terje Ruyter
Sanda Hagen
Mia Emilie Vervik