1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Kom i gang med fv. 662 Kjerringsundet, uavhengig av E39 Romsdalsfjorden

    Aukra, Møre og Romsdal
    Kom i gang med fv. 662 Kjerringsundet, uavhengig av E39 Romsdalsfjorden
    Opprettet: 03.05.2023 av Henning Van Duffel
    Sluttdato for signering: 03.11.2023
    Statens Vegvesens anbefaling er å utsette bygging av E39 Romsdalsfjorden (Møreaksen) med 8 år. Siden prosjektet over Kjerringsundet skal bruke masser fra tunnelutgravingen fra Tautratunnelen, kan ikke prosjektet bygges før man har begynt på Møreaksen. Ferdigstilling av hele fastlandsprosjektet for Gossen og Midsund anslås å være i 2041. Nå har til og med fylkeskommunen kuttet i ferjetilbudet ut til øyene. Spesielt Aukra-Hollingen er en av de sambandene i fylket som vokser mest. Med tanke på voksende innbyggertall og ny utbyggingsakitivitet ved Nyhamna, kan vi ikke tillate at det blir vanskeligere å komme seg til og fra øyene. Tiden begynner å renne ut, hvis vi velger å lene oss bakover de kommende åra. Derfor foreslår vi å bygge fv. 662 Kjerringsundet først og ikke la prosjektet trenere pga. eventuell utsatt E39 Romsdalsfjorden. Forslaget å bygge Kjerringsundet først, uansett status på resten av Møreaksen, er tuftet på ideen på raskere framkommelighet til Molde og Ålesund. I seg selv gir kun Kjerringsundet ingen fastlandsforbindelse, men ved ferdigstillelse kan en av ferjesambandene over Julsundet styrkes med hyppigere avganger, og kan ferjesambandet Dryna-Brattvåg oppskaleres for å skape en grei pendlervei mot Ålesund (aukraværinger må i dag ta to ferjer til Ålesund). Det gir allerede nye dimensjoner til de fleste øyboere. Forslaget har dog en del økonomisk-tekniske utfordringer. Det er sant at prosjektet har fått en redusert kostnadsramme nettopp fordi massene fra den framtidige Tautratunnelen blir brukt. Også må aukraværingene ta stilling til om de er villige å betale bompenger for et prosjekt som ikke gir fastland i utgangspunktet. Likevel er dette tekniske spørsmål fylkeskommunen og kommunen kan ta stilling til. Dessuten må det påpekes at rentene for investeringslån stiger, krona stadig devalueres og at prisene på råvarer ikke kommer til å synke med det samme. Aukra kommune må også vurdere å stramme inn på budsjettene, til å gi mer margin for en dyrere prislapp. Men da må midlene fra særskattene (Nyhamna...) også øremerkes til Kjerringsundets finansiering. I tillegg må man vurdere prosjektet om et privat prosjekt eller som et OPS. Det som er mulig med Borgundfjordtunnelen og Nordøyvegen må også Aukra klare. Vi har ventet lenge nok. La oss allerede begynne. PS: Mange vil kanskje påpeke at dette er en fylkessak. Likevel er det Aukra kommune som sitter med risikoen og planleggingen. Fylkeskommunen har allerede gitt klarsignal på at ingenting skal stå i veien for at Kjerringsundet kan bygges. Derfor er det opp til Aukra kommune å gi startskuddet.
    14 av 74 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    5 kommentarer:

    Frode Stenberg-Eriksen

    Tirsdag 30.05.2023
    Er enig med forslaget om å starte utbygging mellom Gossen og Midsund, først. For så fortsette utbygging til Vestnes (Tomrefjord). Pendler for tida mot Ålesund. Ville da vært mulig å pendle til Ålesund på 45 minutter? Så slå sammen Rauma, Vestnes, Midsund og Gossen til storkommune. Blitt mer spektakulært med tur fra Vestnes om Romsdalen og kanskje bru fra Sølsnes til Åfarnes. Hvis en sammenligner med Krifast, så er det ikke dumt å tenke alternativt, hvor en demper presset gjennom Molde og til Årø.

    ingve eikrem

    Onsdag 24.05.2023
    For det første så burde ein som er i poletikken vite hva stedene han snakker om heter.Vi bor på ei øy som heter gossen i ein kommune som heter aukra. vi heter ikkje aukraværinger det er eit båtnamn brukt i flere 10 år. sjekk fakta før du kaller oss ting

    Stein Mangler

    Tirsdag 23.05.2023
    Hvordan har du tenkt at dette skal gjøres når kjerringsundet baserer seg på stein fra Tautra tunnellen til fyllmasse?

    Ole Reset

    Onsdag 03.05.2023
    Enig

    Lisbeth Ræstad

    Onsdag 03.05.2023
    Enig