1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Rundkjøring utenfor Kiwi Solheim

    Lørenskog, Akershus
    Rundkjøring utenfor Kiwi Solheim
    Opprettet: 04.06.2023 av Nina Lu
    Sluttdato for signering: 04.12.2023
    Alle oss som bor i Ragnhilds vei og omegn sliter med å komme oss ut på veien / hjem hver dag siden den lille rundkjøringen forsvant. Eneste måten å komme seg ut i krysset på nå er å enten bryte vikeplikten eller bli sluppet inn av vennlige medtrafikanter. Ofte må vi gi opp og kjøre hele omveien rundt Triaden for å komme oss på hovedveien. Det blir for dumt når man bor 10 m unna avkjørselen. Køen vokser rundt blokka og helt fram til Nordliveien. Er det virkelig meningen at det skal være sånn? For oss som bor i Ragnhilds vei er dette vår eneste vei ut. De som kommer fra Metro har enda mulighet til å benytte seg av utgangen ved parkeringshuset, mens vi er nødt til å begi oss ut i dette krysset hver gang vi skal ut med bilen. Dette startet som et innlegg på Facebook-gruppen Lørenskog oppslagstavle som fikk mye oppmerksomhet, hvor folk melder om frustrasjoner og trafikkfarlige situasjoner. En løsning kan for eksempel være en rundkjøring eller en annen form for trafikkavvikling som sikrer flyt og sikkerhet.
    762 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    24 kommentarer:

    Daniel M. Strand

    Onsdag 12.07.2023
    Støttes 100%. Ved utkjøring fra Bibliotek-gata kunne man hatt påbudt høyreregel, som vil avbøte mye. I tillegg som Thorvald påpeker er det helt krise for nødetater ved utrykning når bussene stopper mellom rundkjøring og innkjøring v/Metro. Da er det ikke plass til ambulanse/politi. Når grønne busser stopper, stopper også ALL trafikk inkl. busser i Solheimsveien som ikke kommer seg inn på bussterminalen pga kø i rundkjøringen. Dersom løsningen er ment å hindre biltrafikk blir kollektivtraffikken så treg her at det faktisk lønner deg å benytte bil pga. den nye løsningen.

    Thorvald Abrahamsen

    Lørdag 10.06.2023
    Skårersletta må få vikeplikt i nevnte kryss, samt at busstopp ved samme kryss må flyttes inn under tak på Lørenskog sentrum. Jeg har opplevd at buss her stått flere minutter og sperret for trafikk som kommer fra Metro, Ragnhildsvei og Skårersletta. Hele planløsning er en katastrofe. At og når Garchinggata åpner tror jeg ikke hjelper. I rusjet er det full stopp på Nordliveien. I forhold til trafikkmengden etter all utbygging, er etter min mening det lokale veinettet for dårlig.

    Nils-ove Hansen

    Tirsdag 06.06.2023
    Det er vel ingen godt skjult hemmelighet at Lørenskog lenge har lagt opp til færre biler. Investering av sykkelhotell som et eksempel. At skårersletta skulle se slik ut, viste de fram på Lørenskog hus for noen år siden. Sykkelhotell står nærmest ubrukt. Tilflyttere har 1-2 biler per husstand.Et varslet kaos m.a.o. Dette kommer aldri til å bli fikset på. Over tid vil sammensetningen av innbyggere bli tilpasset kommunen, de som blir lei flytter. Inn kommer drømmeinnbyggeren som ikke trenger bil, elsker buss og ikke har barn. Problem solved.

    Agnieszka Kubak

    Tirsdag 06.06.2023
    Jeg håper at bussholdeplass feltet kommer også tilbake sånn som det var før, det skal hjelpe med trafikken rund krysset og på Solheimveien.

    Rezene Geresus Medhanie

    Mandag 05.06.2023
    Der er det kaos. Enten rundkjøring må tilbake eller trafikklys.

    Rezene Geresus Medhanie

    Mandag 05.06.2023
    Der er det koas. Enten rundkjøring må tilbake eller trafikklys.

    Bjørn Johnsen

    Mandag 05.06.2023
    Skulle laget en ny innkjøring til Metro via Solheimsveien sånn at man slipper den trafikken på Skårersletta. Krysset skulle vært lysregulert sånn at fotgjengere kan krysse veien på en trygg måte uten å kjenne på at de må krysse veien med livet som innsats.

    Simen Moe,

    Mandag 05.06.2023
    Rundkjøringen må tilbake og busstoppet må re-designes slik at bussen ikke må stoppe midt i veien (På Skårersletta) bussen skaper ufattelig mye kø i krysset ved Kiwi Solheim.

    Nora Møn

    Mandag 05.06.2023
    Siden folk som har handlet på Metro kjører over Kiwi Solheim for å unngå å stå i kø ut fra senteret, så har beboerne som bor ved Skårer (Sigurds Vei og Sverres Vei) også fått mye trafikkstøy siden folk bruker vår vei inn og ut av Metro. Man tør ikke å gå over parkeringsplassen til Kiwi for å handle der, eller for å komme seg til bussterminalen. Hvis kommunen i det hele tatt gidder å se på en løsning til Astrids Vei, så vær så snill å se på en helhetlig løsning alle veier gjennom Lørenskog sentrum både for oss som bor her og for de som skal innom Metro eller andre steder ved sentrum! Dette er rett og slett håpløst, og det er ikke rart at folk velger å unngå Metro, og heller handler på Strømmen Storsenter.

    Mari Ann

    Mandag 05.06.2023
    Dette krysset er uansett sykt håpløst. Hvis kommunen fjerner vikeplikten fra de som kommer via Ragnhilds Vei, så vil de fra Metro og Skårer oppleve det samme (ingen kommer ut noen sted). Jeg ser allrede en økning av folk som kjøerer i fullfart over Kiwien ved Solheim for å unngå å stå i kø fra Metro, dette har økt trafikken for beboerne som er bosatt ved Skårer omeng, så vi blir også hindrer på vei ut av våre egne veier og Lørenskog sentrum. Kommunen har uten tvil tullet det til for beboerne som må gjennom Lørenskog sentrum. Please fiks dette med en eneste gang! Ikke noe gøy å bo her lenger.

    Heidi Fjøsne

    Mandag 05.06.2023
    Jeg var også i kontakt med kommunen før de la ned brosteinen der. Jeg skrev blant annet at veien virker for smal, fordi når man for eks kommer ut fra Metro og skal svinge til høyre, er det en del biler som nesten kræsjer inni motkjørende biler. Akkurat som at det ikke er plass til å ta svingen når andre biler står i krysset. Jeg savner også rundkjøringen. Den gir mer forutsigbarhet og er enklere for folk å forholde seg til. Forstår heller ikke hvorfor de måtte ta vekk de fire feltene som var utenfor Lørenskog sentrum/bussholdeplass. Da kunne man både kjøre rett frem, bussen kunne stoppe og man kunne legge seg til venstre inn til Metro. Når det står fire biler i hvert sitt kryss, er det også ofte ingen som forstår hvem som skal kjøre først, selv om hovedveien har forkjørsrett, og det ender opp med flere nestenulykker fordi alle gasser på samtidig. Køene langt bakover mot motorveien er også er tema som burde diskuteres. Totalt kaos. Kommunen har vel lagt opp til at det skal bli færre biler i Lørenskog, og ønsker vel at Skårersletta helst skulle vært en gågate, men med all byggingen som har vært (og fremdeles foregår), må de også se på veinettet. Målet er sikkert at hovedtrafikken skal kjøre opp ved Jysk (Garchingata?) når det blir ferdig. Men sånn som det er nå, er det en dårlig løsning for alle. Jeg tror også at Metro senter og Kiwi må ha kjent litt på dette. Jeg har blant annet sluttet å handle på Kiwi og Metro i rushet, fordi jeg gruer meg til å kjøre ut derfra igjen...

    Pål Fredriksen

    Mandag 05.06.2023
    Hvor har dem vært dem som holdt på med Skårersletta? Er helt håpløst..

    per olsen

    Mandag 05.06.2023
    kaos og atter kaos Dette må det gjøres noe med

    Line Løntjern

    Mandag 05.06.2023
    Har observert flere "nestenulykker", krysset må utbedres!

    Grethe Olsen

    Mandag 05.06.2023
    Fult kaos der hver dag. Mange nestenulykker På tide at det gjøres noe

    Jane Quille

    Mandag 05.06.2023
    Savner info om totalbelastningen av trafikk med tanke på at Skårersletta blir miljøgate og at vi har ca 4500 nye innbyggere på Skårer syd. Det er kø hele dagen på Nordliveien og Skårersletta. Vi kan sikkert kjøre mer kollektivt, men det er ikke svaret alene med så stor tetthet i befolkningsveksten. Vi er en pendlerkommune.

    Bjørg Gundersen

    Mandag 05.06.2023
    Blitt et forferdelig kryss!

    Andreas Korsnes

    Søndag 04.06.2023
    Jeg har selv opplevd flere farlige situasjoner i dagens kryss, inkludert et barn som nesten ble påkjørt i en uoversiktlig situasjon. Jeg mener at lysregulering vil være beste løsning, spesielt med tanke på sikkerheten til alle fotgjengerne.

    Grete Seyffarth

    Søndag 04.06.2023
    Det er helt feilslått planlegging og regulering i dette kryss. Kan Saksbehandlerne i kommunen ha misforstått trafikkmengden til Metrosenteret og gamle Skårer senter. Sistnevnte har mange leger, kiropraktor , apotek og andre helsebedrifter som man må besøke. Det er ikke alle som er "gående", men trenger bil for å kunne komme til disse behandlerne. At det er anlagt buss-stopp og smal og innsnevret kjørebane i en vei som fører til et så stort kjøpesenter som Metro, er også fullstendig feilslått politikk. Planleggere av dette området må ha liten kompetanse, virker som det bare skal "se pent ut" på tegnebordet. Noen i kommunen har godkjent dette, og må ta ansvar for å løse dette problemet.

    Erland Nilsen

    Søndag 04.06.2023
    Noe må gjøres der.

    Sissel Vasseng

    Søndag 04.06.2023
    Jeg er helt enig med Rebecca Shirazi på alle punkter og er i tvil om det er en rundkjøring som skal til for at det skal bli bedre. Jeg bor selv i Astrids Vei og krysser daglig dette stedet som myk trafikant og det er med livets som innsats hver bidige dag, fullstendig kaos fra alle kanter og biler som ikke stopper selv om man nesten er halvveis ute i fotgjengerfeltet. Steng innkjøringen til Metro og mye hadde blitt bedre!

    Heidi Gutuen Lindqvist

    Søndag 04.06.2023
    Trafikklys i krysset kan også være en løsning.

    Rebecca Shirazi

    Søndag 04.06.2023
    Hjelper ikke med rundkjøring! Det var det samme når det var rundkjøring. Det burde være bro for fotgjengere, bussholdeplassen burde flyttes på. Evt. Stenge innkjøring til metro senter parkering.

    Mads Melvold

    Søndag 04.06.2023
    Mine forslag til løsning for trafikken i nevnte kryss er: - Fjerne forkjørsrett i Skårersletta (innføre høyreregel) - Ny innkjøring til Metro fra Solheimsveien eller et annet sted (stenge biblioteksgata) - Stenge Skårersletta for gjennomkjøring - Alternativ vei inn/ut av Ragnhild vei.