1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Bygg Fornebubanen fra Fornebu til Lysaker. Stopp der.

    Oslo
    Bygg Fornebubanen fra Fornebu til Lysaker. Stopp der.
    Opprettet: 10.03.2024 av Per Larsen
    Sluttdato for signering: 10.04.2024
    Fornebubanen ble i 2011 estimert til 4,5 milliarder. Estimatet ble lagt til grunn for etablering av Fornebubanen i fylkesstyret Viken og Byrådet Oslo 2012/2013. Når man i ettertid ser at kostnadsrammen er på 31,3 milliarder er estimatet fra 2011 så unøyaktige at det kan være relevant å få en kontrollkomite til å se nærmere på om det for beslutningstagere var bevisst å fremstille kostnadene lavere enn realistisk for å få et vedtak for utbygging. I bystyret 06.22 ble det vedtatt videreføring av Fornebubanen. SP, Rødt, FrP og FP stemte for å nedlegge prosjektet bl.a på grunn av finansieringen som skulle gjøres ved økte bompenger. AP stemte for bl.a fordi et var sikret en avtale om grunneierbidrag på 2,1 milliarder. Senere er det omtalt i bl.a Akersposten at de pengene aldri kom på bordet. Etter vår kunnskap var dette bare en intensjonsavtale og ingen bindende avtale. Enkelte mener at det hele var skuebrød. Bompengefinansiering til enkeltprosjekter i Oslo 3 vil i årevis tilkomme Fornebubanen og dermed hindre realisering av andre samferdselsprosjekter i Oslo. Store deler av bompengefinansieringen skjer i Groruddalen, men området får ikke realisert viktige samferdsel og utviklingsprosjekter som: nedskalering Trondheimsveien/Grorudlokket, Ahus-banen og Furusetlokket. Folk i Groruddalen, bydelene i Oslo Sentrum og bydelene i Oslo sør ønsker Fornebubanen fordi den koster altfor mye i forhold til nytteverdi og hindrer samferdselsprosjekter til andre områder enn Oslo Vest. Paradokset er at folk i Oslo Vest heller ikke har etterspurt denne banen. Det har sammenheng med at Skøyen er en av Norges største kollektivknutepunkter i dag med gode tilbud til Lysaker (bl.a via togskinner!) og Nationalteateret, Oslo S og buss/trikk/sykkelveier til Majorstuen. En "drabantby" på Vækerø er heller ikke ønskelig. Det er ønskelig å beholde småhusbebyggelse i dette området. Så hvem ønsker Fornebubanen? Folk som bor på Fornebu i Bærum. Utbyggeren OBOS på Fornebu. Utbyggere i Oslo Vest og politikere på Rådhuset med klippetro på at store ansamlinger av folk på små områder, gjerne skyskrapere, er bra for klima og miljø også muligens sosialt og trivselsmessig. I hvert fall skrytes det hvor fint det skal bli i disse nye "drabantbyene". Forslag til vedtak: "Fornebubanen bygges fra Fornebu-Lysaker. Utbygging fra Lysaker til Majorstuen stoppes. Oslopakke 3 finansierer samferdsel- og utviklingsprosjekter i Groruddalen, for 2024: NOK 300 millioner og videre eskalering for de kommende 3 årene. Fornebubanen skal ikke finansieres med videre økning av bompenger, men det skal søkes å redusere andel av bompenger til Fornebubanen i tråd med bystyrets vedtak 2022: Byrådet skal arbeide for at Fornebubanens kostnader i større grad kan dekkes gjennom økt statlig tilskudd og private avtaler om grunneierbidrag.
    5 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    Ingen kommentarer.