1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Opprop for at Bodø trenger ny rullebane 1 km sørvest for dagens rullebane

    Nordland
    Opprop for at Bodø trenger ny rullebane 1 km sørvest for dagens rullebane
    Opprettet: 18.06.2013 av Øivind Hansen
    Sluttdato for signering: 31.08.2013
    Siden Bodø`s militære flyplass skal avvikles er det viktig å komme i gang med ny utvikling av lufthavnen til fordel for kommunens innbyggere. Kostnader forbundet med dette har tidligere vært omtalt i media og en ser for seg et spleiselag mellom Bodø kommune, Avinor og Samferdselsdepartementet vil være meget økonomisk gunstig for realisering av ny lufthavn. Gammel rullebane ble bygd på 1950 tallet og er pr i dag Norges 6. største flyplass. Rullebanen er pr i dag nedslitt og forventet levetid for den begynner nå å nærme seg en sluttdato. I 2011 ble det utført reparasjoner 750 ganger og siden 2004 og fram til i dag er det brukt opptil 0,5 mrd i utbedringskostnader. Bare i 2011 og 2012 er det brukt 41,8 millioner på utberinger av det sprukne betongdekket. Det er nå bevilget 162 mill kr til å legge epoksydekke over banen for å forsegle den sprukne overflaten og antatt levetid på dette er stipulert til 10 år. Vi har derimot ingen garanti for at ikke nye reparasjonsbehov dukker opp i løpet av disse 10 årene pga kulde, brøyteslitasje og generell bruksslitasje fra fly. Epoksybeleggingen er kun en kortsiktig løsning på ett akutt behov. Hvilke fordeler er det ved flytting av rullebane til sørsiden av Bodøhalvøya? 1. Trivsel og byutvikling: Dette vil medføre at flystøyen for innbyggerne reduseres med utgangspunkt i dagens trafikkbilde. Dette vil gi bedre bo og utemiljø samt en helsegevinst. Bygging av ny rullebane med ny trasè syd vil frigi arealer både innen på dagens flyplassområde og i innflygingstrasèn fra øst. I tillegg vil byggebegrensningen på arealer rundt Olav 5. Gate som i dag har restriksjoner i byggehøyde opphører. Frigjorte arealer kan benyttes til byutvikling og luftfartsrelatert virksomhet. Beregninger viser at verdien av arealer på ca 300 daa rett øst for nåværende rullebane vil øke med 300 millioner kr. Samtidig vil frigjort arealer legge grunnlaget for å anlegge en ny innfartsåre til Bodø sentrum om lag langs dagens flyplassgjerde. Ett frigjort areal på eksisterende flyplassområde på vel 1000 daa vil kunne gi tomter til rundt 130 større bedrifter. I tillegg vil deler av disse arealene også være aktuell for luftfartsformål og bedrifter i tilknytning til slik virksomhet. 2. Betydning for flyselskapene og passasjerer: Ny rullebane lagt til sørsiden av Bodø vil føre til innflyging over hav i begge ender av lufthavnen. Som følge av dette vil det bety lavere minima (vertikalsikt) ved dårlig vær. Dette gjør at regulariteten (færre kansellerte flygninger) og forbedret punktlighet (mindre forsinkelser) vil gi lufthavnen en stor positiv ekstra gevinst. En flytting vil også gi positive synergier for passasjerer og en reduksjon i flyselskapenes driftkostnader dersom ny terminalbygning flyttes lenger mot vest. Ved nye skråstilte hurtigavganger til ny rullebane vil taksing kunne utføres langt mer effektivt enn ved dagens rullebanesystem. 3. Bedre sikkerhet: Dagens rullebanesystem tilfredstiller ikke luftfartstilsynets krav vedrørende nødvendig avstand mellom senterlinjen på rullebanen og taksebanen. En flytting av banen mot sørsiden vil derfor gjøre at Bodø vil få en av Europas sikreste lufthavner pga innflyging over hav fra begge sider samt at kravene til takseavstander vil bli oppfylt. 4. Redusert støy for innbyggerne: Endring av gul støysone etter SINTEFS forutsetninger ved bygging av ny rullebane 1 km sørvest fra byen vil gi en betydelig bedring i støybildet. Fra dagens gule støysone på over 50 db går denne omtrent langs RV80 og inn mot Snippen og dekker stort sett hele Bodø sentrum. Ved anlegging av ny rullebane vil den gule støysonen flyttes langt innover mot lufthavnen slik som den er i dag og så å si ingen privathus vil ligge i den nye gule støysonen. Samtidig er ikke effekten av terrenget medregnet. Det er sannsynligvis at åsene som befinner seg mellom nåværende rullebane og havet i sør vil skjerme bort en betydelig del støy hvis rullebanen flyttes. 5. Samdriftsfordeler med tunnelbygging: Veipakke Salten fase 2 med tunnel mellom Stormyra og Hunstadmoen vil frembringe overskuddsmasse på ca 650 000 kubikkmeter. Dette er steinmasser som kan benyttes til bygging av ny rullebane og dermed få ned kostnadene. 6. Trafikkavvikling: Bygging av ny flystripe i sør vil ikke komme i konflikt med trafikkavviklingen med dagens lufthavn slik at trafikkbildet vil kunne opprettsholdes samtidig som ny lufthavn anlegges i sør vest. 7. Oppvarmet rullebane Bygging av ny rullebane vil man kunne pumpe opp sjøvann og utnytte varmen til å holde rullebanen is og snøfri om vinteren slik at man får en bedre trafikkavvikling og dermed mindre forsinkelser i flytrafikken Oppsumert er det en rekke positive synergier ved flytting av lufthavnen 1 km sørøst av dagens rullebane. På vegne av innbyggerne i Bodø krever vi at ansvarlige myndigheter setter en fortgang i utredningen av ny lufthavn.
    4580 av 500 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    Ingen kommentarer.