Nei til forslaget om fjerning av mer enn 100 kommunale parkeringsplasser i øvre del av Ullevålsveien/Sognsveien (mellom St. Hanshaugen og Kirkeveien)!
Oslo
Opprettet: 04.06.2024 av Arne Bjone
Sluttdato for signering: 11.06.2024
Vi som har underskrevet dette oppropet, protesterer mot Bymiljøetatens planer om å fjerne mer enn 100 parkeringsplasser i øvre del av Ullevålsveien og Sognsveien grunnet etablering av nye sykkelfelt.
Link til saken: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?direct=Y&mode=&caseno=202207037
Bymiljøetaten ser dessverre ut til å prioritere gjennomfart høyere enn vårt bomiljø. I vår bydel har 4818 personer valgt å betale opptil 6000 kroner i året for beboerparkering fordi man har behov for å kunne parkere sin bil i nærheten av der man bor. Per i dag er tilbyr kommunen 3060 parkeringsplasser til de 4818 betalende beboerne (1,6 biler per plass). Fjerning av ytterligere 100 parkeringsplasser forverrer parkeringssituasjonen, og gjør det mindre sannsynlig å finne en parkeringsplass og å vinne i det daglige parkeringslotteriet.
Hvorfor er det viktig å opprettholde parkeringsplassene:
• Det er ikke plass til de 100 bilene i de mindre sidegatene. Der er det stort sett alltid fullt. Resultatet er at man må parkere langt vekk fra der man bor.
• Det er en sammensatt demografi i vår bydel, med unge, gamle, familier og enslige. Forslaget favoriserer beboergrupper som klarer seg uten bil, og vil over tid føre til en mer homogen befolkning.
• Hvem vil spesielt bli rammet dersom denne planen gjennomføres:
o Eldre beboere som er mindre mobile og som trenger bilen i hverdagen.
o Barnefamilier som bruker bil til ulike aktiviteter utenfor nærområdet, til helgeturer og besøk utenbys.
o Personer som jobber utenbys eller i andre bydeler, og som er avhengig av bilen for å kunne ha en akseptabel tidsbruk på jobbreisen.
o Personer som bruker bilen som sitt arbeidsverktøy/kontor.
o Besøkende som kommer utenbys fra vil måtte parkere langt vekk fra de som skal besøkes. Det blir langt å gå, dette er krevende spesielt for eldre personer.
o Generell av- og pålessing ifm. handling, turer og aktiviteter blir vanskelig.
o Mellom 5% og 10% av befolkning i Oslo flytter hvert år. Det er jevnlig behov for innbæring, utbæring og kjøring av flyttelass – som krever bil.
o Levering av varer til virksomheter og privatpersoner blir komplisert og dyrere når man ikke kan parkere i nærheten av leveringspunktet.
Gir fjerning av parkeringsplasser og opphøyde sykkelfelt med kantstein en sikrere trafikk?
• Erfaring fra andre områder viser at biler og busser holder økt fart i områder der det ikke parkeres langs gaten. Dette vil føre til økt utrygghet for fotgjengere, barn osv. i området.
• Vi er ikke imot å bruke penger på å bedre forholdene for syklister i Oslo generelt sett, men i dette området har vi allerede sykkelfelt som fungerer godt, samtidig som det er andre steder hvor det er større behov.
• Dessuten vil opphøyde sykkelfelt med kantstein skape en barriere som øker risikoen og som sannsynligvis vil føre til flere skader (ref. Seniorforsker Torkel Bjørnskau i Transportøkonomisk Institutt: (https://samferdsel.toi.no/forskning/opphoyd-sykkelfelt-er-en-risikofaktor-article34939-2205.html).
Er det økonomisk forsvarlig å bruke nesten 100 millioner kroner på denne ombyggingen av øvre del av Ullevålsveien/Sognsveien?
• Det er dyrtid. De siste årene har alt blitt dyrere. Rentene har økt, prisen på forbruksvarer har økt, prisen på strøm har økt, prisen på beboerparkering er doblet på få år, de kommunale avgiftene har økt med 100% i løpet av de siste 7 årene og skal øke med ytterligere 30% de neste tre årene.
• Samtidig investerer Oslo mer enn 30 milliarder kroner på den nye Fornebubanen og 30 milliarder på ny vannledning fra Holsfjorden.
• I økonomisk krevende tider må det prioriteres hardt. 100 millioner kroner er en stor sum, og det virker lite fornuftig å bruke så mye penger på å forverre bomiljøet og bosituasjonen for så mange mennesker. Skal man bruke 100 millioner i vårt område bør det brukes på tiltak som faktisk forbedrer bomiljøet!
På denne bakgrunn krever vi at planene om å fjerne mer enn 100 kommunale parkeringsplasser i øvre del av Ullevålsveien/Sognsveien (mellom St. Hanshaugen og Kirkeveien) frafalles!
514 av 300 underskrifter
Se underskrifter
Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
28 kommentarer:
Helene c o Berge
Veslemøy Sparre Jansen
Henrik Andresen
Tor Holter
Rolf B. Krogstad
Rolf B. Krogstad
Siw Anita Bjerke Strømsrud
Britt Randi
Camilla Fredriksen
Nina Zimmer
Thea Johansen
Ingunn wiig
Jeanne Mette Goderstad
finn magnus mortensen
Torgeir Husevaag
Anders T Larsen
Arne Hamre
Tor Erlend Pedersen
Jan Blomnes
Kirsti Gulowsen
Kristi Anne Stølen
Kristi Anne Stølen
Anna Blom Rian
Marit Jørgensen
Hedda Fossum
Iver Johansen
Grethe Røsok
Arne Bjone