Ja til fartsdempende tiltak på Molværsvegen
Sula, Møre og Romsdal
Opprettet: 31.07.2024 av Per Tore Molvær
Sluttdato for signering: 31.01.2025
Molværsvegen, en vei med høy trafikk av både kjøretøy og fotgjengere, trenger umiddelbare tiltak for å sikre trygghet for alle som bruker den. Kommunen har målt antall bilpasseringer fra 13.04.2023 til 24.04.2023, og det er registrert opp mot 8000 biler ved Storsteinmyra og 5600 biler ved Vollekrysset.
Tiltak som for eksempel fartshumper eller sideforskyvninger kan være effektive løsninger for å redusere farlige kjøremønstre, og øke sikkerheten langs denne veistrekningen.
Her er flere grunner til hvorfor slike tiltak er nødvendige:
1. Høy hastighet:
Kommunens fartsmålinger fra perioden 13.04.2023 til 24.04.2023 viser alarmerende hastigheter på opptil 96 km/t og 78 km/t, med en snittfart på ca. 40 km/t. Dette er langt over fartsgrensen, og skaper en ekstremt farlig situasjon, spesielt i et område som skal være trygt for fotgjengere og barn.
Fartshumper vil tvinge bilistene til å senke farten betydelig, noe som reduserer risikoen for alvorlige ulykker.
2. Vikeplikt fra høyre og manglende overgangsfelt på kryssende vei:
Veistrekningen har vikeplikt fra høyre og mangler flere overgangsfelt. Dette skaper en uoversiktlig og uforutsigbar trafikkflyt som kan føre til farlige situasjoner. Det har vært flere nesten-kollisjoner på grunn av manglende overholdelse av vikeplikten.
Sideforskyvninger kan bidra til å redusere hastigheten og gjøre bilistene mer oppmerksomme på kryssende trafikk, samtidig som de tvinger bilene til å manøvrere mer forsiktig.
3. Nærhet til Sandviksfjøra badeplass og akebakke:
Molværsvegen passerer en parkeringsplass til badestranden Sandviksfjøra, et populært område spesielt om sommeren. Mange barn i alle aldre ferdes her, ofte uten den nødvendige oppmerksomheten på trafikken. Ved Sandviksfjøra er det også en akebakke for barn som brukes mye på vinteren, kjent som Sandviksbakkene, denne topper ut på Sandviksvegen som forøvrig har svært dårlig trafikksikkerhet med flere uoversiktelige strekninger.
Redusert hastighet gjennom fartshumper vil gi bilistene bedre tid til å reagere på uventede situasjoner, som barn som løper eller aker ut i veien.
4. Skolevei og barnehagevei:
Denne veistrekningen er skolevei og barnehagevei for barna på Sandvika og Molvær. Barn på vei til skole eller barnehage bør kunne ferdes trygt uten å være i konstant fare for å bli påkjørt av kjøretøy som holder for høy fart.
Fartsdumper eller sideforskyvninger vil drastisk forbedre trafikksikkerheten for disse sårbare gruppene.
5. Uoversiktlige veiforhold:
Til tider er veistrekningen uoversiktlig, noe som øker faren for ulykker.
Ved å innføre sideforskyvninger, tvinges bilistene til å redusere farten og være mer oppmerksomme, noe som kan bidra til å gjøre veiforholdene sikrere for alle trafikanter.
6. Høy bestand av hjortedyr og rådyr:
Området rundt Molværsvegen har en svært høy bestand av hjortedyr og rådyr. Dette øker risikoen for påkjørsel av vilt og utforkjøring ved forsøk på unnvikelse av disse dyrene.
Ved å redusere hastigheten vil bilistene ha bedre tid til å reagere på dyreliv langs veien, noe som reduserer risikoen for ulykker og skader på både mennesker og dyr.
7. Økt byggeaktivitet og tilflytting:
Det ble tidligere bestemt at fartsdumpene langs veistrekningen skulle stoppe ved Blåbrua. Siden den gang har det vært stor byggeaktivitet og tilflytting i området, spesielt på Sandvika.
Denne utviklingen har ført til økt trafikk og behovet for ytterligere sikkerhetstiltak er derfor blitt enda mer presserende.
Konklusjon:
For å sikre tryggheten til beboerne og de som ferdes langs Molværsvegen, spesielt barn som bruker veien til skole og barnehage, samt badende barn ved Sandviksfjøra, er det avgjørende å innføre fartsdumper eller sideforskyvninger. Disse tiltakene vil redusere kjørefarten, øke oppmerksomheten til bilistene, og skape en tryggere trafikkflyt.
Å prioritere sikkerheten på Molværsvegen gjennom slike tiltak er ikke bare fornuftig, men også nødvendig for å beskytte liv og hindre alvorlige ulykker.
194 av 194 underskrifter
Se underskrifter
Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
4 kommentarer:
Kim Alsos
May Lis Jensen
Kristoffer solevåg
Olav Groven