1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Vedtak om nedleggelse av rute 14

    Buskerud
    Vedtak om nedleggelse av rute 14
    Opprettet: 24.08.2024 av Terje N. Jørgensen
    Sluttdato for signering: 24.02.2025
    VI PROTESTERER MOT NEDLEGGELSE AV BUSSLINJE 14 I DRAMMEN   Denne busslinjen er eneste kollektivforbindelse mellom bydelene Strøtvet, Toppenhaug, Underlia og Drammen sentrum. Beboerne i Underlia må til sentrum for alle tjenester og videre kollektivtilbud. Beboerne øverst på Strøtvet har nærbutikk i bydelen, men selv her blir det for langt for mange eldre hjemmeboende å gå. Ellers samme behov for beboere på Toppenhaug og Strøtvet som beboere i Underlia. Mange beboere bruker hele ruten for å besøke gamle naboer, venner og familie. Underliabussen bringer ungdom som skal bade i Landfalltjern opp til snuplassen og markatravere opp til Strøtvet, Neperudjordet og Hamborgstrømskogen. Strøtvetbussen er et populært overgangstilbud til Bragernes Kolonihager fra andre bydeler og til og fra jobb i sommermånedene og turveiene inn i marka der.   Nedleggelse vil føre til  Isolasjon og redusert livskvalitet for eldre i boligområdet Bratt og tungvint tilgang til/fra skole og arbeidsplasser Økt bilbruk og økte køer i Drammen Mindre sentrumshandel Mindre bruk av andre tilbud i sentrum Uholdbare forhold for pendlere Over tid vil nedleggelse av kollektivtilbudet føre til at beboere velger å flytte Mer tungvinn tilgang til marka.   Signer protesten for å vise Brakar og fylkespolitikerne at vi er mange som rammes. Vi krever vedtaket politisk behandlet og busstilbud langs strekningen gjenopprettet
    810 av 500 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    24 kommentarer:

    Marline Pascale Ajeneza

    Lørdag 07.09.2024
    En annen løsning kan være å gjøre linje 14 og 16 til en busslinje, der den Kjører fra Mælen til Underlia også Støvet. For å så kjøre motsatt retning neste time. Eller at 61 kjører opp til Underlia en gang i timen og 16 kun kjører til Strøvet.

    Marline Pascale Ajeneza

    Fredag 06.09.2024
    Jeg benyttet meg av busen for å pendle til jobb i Oslo før mamma perm også for å komme meg ned til byen for å handle mat og sosialisere. Nå er jeg låst hjemme da det blir alt for dyrt å ta taxi til og fra byen. Da jeg har en baby er det uaktuelt å gå, bakkene er alt for bratte. Det at bussen ikke kjører gjør det også vanskelig for venner som ikke har bil å besøke meg. Jeg liker svert godt forslaget nedenfor om å gjøre om på linje 61, slik at beboerene på Underlia kan opprettholde et sosialt liv og muligheten for å pendle til jobb. Det er mange som bor på Underlia som enten ikke har bil eller bare en bil i husstanden som sørger for at bussen er nødvendig i hverdagen.

    Kjell Buene

    Torsdag 05.09.2024
    LA LINJE 61 KJØRE TIL BÅDE BERA, UNDERLIA OG STRØTVET. For oss som bor i Underlia og på Strøtvet virker det underlig at linje 61 fortsatt skal kjøre med halvtimes avganger til Bråtan og Bera mens Underlia og Strøtvet mister samtlige av sine heltimes avganger. Her må beboerne på Øvre Bragernes kunne godta heltimes avganger, slik det var for få år siden, mot at vi som bor i langt oppe i Underlia og på Strøtvet i det minste får beholde avganger annenhver time på hverdagene. En slik omlegging av rutene på linje 61 vil være en vinn/ vinn situasjon som ikke vil koste busselskapet en eneste krone i ekstra driftskostnader. Her er mitt forslag til ny midlertidig ruteplan for linje 61. Avgangene viser minutter over hver heltime mellom klokken 5.30 og 22.30. Lierbyen skole 5.50 osv. hver time til 21.50 22.50 Bragernes torg 5.12 6.12 - - 22.12 23.12 Til Bera 5.30 6.30 - - - 22.30 23.30 Fra Bera 5.40 6.40 - - - 22.40 23.30 Bragernes torg 5.57 6.57 - - - 22.57 23.47 Lierbyen skole 6.25 7.25 - - - 23.25 Lierbyen skole 7.20 9.20 osv. annenhver time til 21.20 Bragernes torg 6.02 7.42 9.42 - - - - 21.42 Til Underlia 6.13 7.53 9.53 - - - - 21.53 Fra Underlia 6.13 7.53 10.13 - - - - 22.13 Bragernes torg 6.27 8.27 10.27 - - - - 22.27 Lierbyen skole 6.55 8.55 10.55 - - - - 22.55 Lierbyen skole 6.20 8.20 osv. annenhver time til 20.20 22.20 Bragernes torg 6.42 8.42 - - - - 20.42 22.42 Til Strøtvet 6.53 8.53 - - - - 20.53 Fra Strøtvet 7.13 7.13 - - - - 21.13 Bragernes torg 7.27 9.27 - - - - 21.27 Lierbyen skole 7.55 9.55 - - - - 21.55

    Synne Wold-Pedersen

    Tirsdag 03.09.2024
    Jeg trenger dette busstilbudet for å komme meg til skolen.

    Kian Amin Khane

    Fredag 30.08.2024
    Jeg vil ha busen til bake

    Terje N. Jørgensen

    Torsdag 29.08.2024
    Vi har enda en bidragsyter med på laget nå. Vedkommende sitter med de nye bussrutene og bussrutene fra før sommerrutene. Disse skal plukkes helt ned og vi får da en god oversikt over hvilke andre ruter som har fått redusert trafikk, og hvilke som går som før. Tanken er å få Brakar til å redusere noen av dagens ruter midt på dagen og på kvelden når det er lavere passasjerantall og dermed frigjøre midler og materiell til å gjenopprette rute 14 (og 16).

    Per J. Andersen

    Torsdag 29.08.2024
    Det er et dårlig gjennomtenkt forslag å legge ned rute 14. I denne bydelen bor mange eldre som ikke har andre muligheter for å ta seg frem og tilbake til sentrum. Forventer at dette vedtaket omgjøres.

    Magdalena Lukaszewska

    Tirsdag 27.08.2024
    Jeg bruker bussen hver dag av fra jobb, får henter to små barn i barnehagen, nå må jeg trille begge i en vogn de bakene, og skulle sett de som la ned bussen gjøre det, dra på jobb kl 04.00 og gå ned og stå på jobb i syv timer og trille to barn hjem fra barnehagen opp de bakene.. Har gjort dette i en uke.. Hva skal jeg gjøre på vinteren????

    Terje N. Jørgensen

    Tirsdag 27.08.2024
    Det er to av oss som jobber med saken, Tolveig Tørstad er den andre, men kun ett navn på opprettet bruker. Solveig har fullt track på tallgrunnlaget og stilte i Nærutvalget for Bragernes og Øren i går, der det vurderes å ta et fellesmøte med de andre berørte utvalgene. Vi jobber og opp mot politikere både i kommunen, der jeg selv er aktiv, samt i fylket. Av reaksjoner der har jeg kun fått én som mener at "sånn må det bli", ellers bare støtte til vårt syn. Neste møte i samferdselsutvalget i fylket er 24. september. Det er allerede en liste med 340 signaturer fra Strøtvet/Toppenhaug der Eli Syljeseth Neuhaus er en av primus motorene, samt at denne kampanjen vil ligge ute så lenge vi står uten busstilbud, men forhåpentligvis da kan avsluttes før 24.februar, som er sluttdato. Vi setter stor pris på at flest mulig deler og oppfordrer alle andre husstandsmedlemmer til å signere! Tusen takk for oppfølgningen så langt! :-)

    Ann Helén Nordli

    Tirsdag 27.08.2024
    Takk for at du tok tak i dette!

    Helle Fosser Johansen

    Tirsdag 27.08.2024
    .

    Saeed Akbari

    Mandag 26.08.2024
    Jeg bruker denne bussen mer, og jeg er imot å stoppe denne linjen. Hvis denne linjen stoppes, bør beslutningstakerne betale oss taxipenger for pendlingen.گ

    Glenn Agung Hole

    Mandag 26.08.2024
    Brakars beslutning om å legge ned rute 14 og 16 strider mot nasjonale føringer og lovfestede forpliktelser. Brakars beslutning om å legge ned bussrutene 14 og 16 er sterkt kritikkverdig. Denne beslutningen kan ikke bare være i strid med prinsippene for offentlig transport, men det er også grunn til å hevde at den mulig bryter med gjeldende lover og nasjonale retningslinjer. Først og fremst er det verdt å merke seg at Plan- og bygningsloven (§ 3-1) samt tilhørende forskrifter, gir klare føringer for hvordan kollektivtransport skal planlegges i tilknytning til boligutbygging og bosetting. Loven legger vekt på at det skal sikres tilgjengelighet til kollektivtransport innen rimelig avstand fra både nye og eksisterende boligfelt. Nasjonale føringer gjennom statlig planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging (SPR-BATP): fastsetter ofte at avstanden til nærmeste kollektivtilbud ikke skal overstige 500-1000 meter i byggesoner og tettbygde strøk. Denne retningslinjen er en viktig del av transportplanleggingen i kommuner og fylkeskommuner, noe Brakar er forpliktet til å ta hensyn til. Å overse dette prinsippet ved å legge ned ruter uten adekvate alternativer kan derfor være et brudd på gjeldende regler for samfunnsplanlegging. Videre er det sentralt å påpeke at kollektivtransportloven (lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy), med særlig vekt på § 10, fastsetter at kollektivtransporttilbudet skal planlegges og tilrettelegges for å møte transportbehovene til hele befolkningen. Brakars beslutning om å avvikle ruter som 14 og 16 vil særlig ramme sårbare grupper, inkludert skoleelever, arbeidstakere og eldre. Dette reiser spørsmål om hvorvidt de oppfyller lovens intensjon om å sikre et tilgjengelig og inkluderende kollektivtransporttilbud. Å frata disse gruppene tilgang til nødvendige transporttilbud uten å tilby tilfredsstillende alternativer, kan ses som et brudd på lovens formål om å sikre likeverdig tilgang til transporttjenester. Likestillings- og diskrimineringsloven (§ 6) stiller krav til at ingen skal diskrimineres på grunn av bosted. Ved å avvikle ruter som betjener områder med begrenset tilgang til alternative transportmidler, risikerer Brakar å diskriminere de gruppene som er mest avhengige av et fungerende kollektivtilbud, særlig de har begrensede økonomiske ressurser til å dekke andre former for transport. Nasjonale retningslinjer for bærekraftig by- og tettstedsutvikling, blant annet fastsatt i Stortingsmelding nr. 18 (2016-2017), understreker betydningen av å redusere avstanden mellom boligområder og kollektivtransport for å fremme miljøvennlige transportvalg og redusere bilavhengighet. Å avvikle kollektivtilbud som rute 14 og 16 vil bidra til økt privatbilisme, noe som direkte undergraver Norges nasjonale klimamål og intensjonene om å fremme miljøvennlig transport. Regjeringen har også fastsatt mål for eldreomsorg gjennom Meld. St. 15 (2017-2018) – Leve hele livet, som setter søkelys på at eldre skal kunne bo hjemme lengst mulig. For å oppnå dette er det nødvendig å sikre tilgang til grunnleggende tjenester, deriblant kollektivtransport. Når Brakar legger ned disse viktige rutene, fratar de mange eldre muligheten til å opprettholde en selvstendig livsstil og utfordrer dermed regjeringens strategi for å skape en aldersvennlig samfunnsutvikling. Sammenfattende kan Brakars beslutning om å legge ned rute 14 og 16, uten å sikre tilstrekkelige alternativer, tolkes som et brudd på lovfestede forpliktelser og nasjonale retningslinjer for transport og samfunnsutvikling. Ved å ikke ta hensyn til behovene til sårbare grupper som barn, arbeidstakere og eldre, skaper Brakar store praktiske utfordringer for disse gruppene. Videre bidrar beslutningen til økt utenforskap og underminerer sentrale prinsipper om lik tilgang til offentlig transport. Dette er en beslutning som må revurderes i lys av lovverket og de nasjonale målene for en rettferdig og bærekraftig transportutvikling. Referanser: 1. Plan- og bygningsloven (§ 3-1): https://lovdata.no/doku.../NL/lov/2008-06-27-71/KAPITTEL_3-1#§3-1 2. Statlig planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging (SPR-BATP): https://www.regjeringen.no/.../evaluering-av.../id2928053/ 3. Kollektivtransportloven (Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy, § 10): https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-45/KAPITTEL_4#§10 4. Likestillings- og diskrimineringsloven (§ 6): https://lovdata.no/doku.../NL/lov/2017-06-16-51/KAPITTEL_1-4#§6 5. Stortingsmelding nr. 18 (2016-2017): https://www.regjeringen.no/.../meld.-st.-18.../id2546287/ 6. Meld. St. 15 (2017-2018) – Leve hele livet: https://www.regjeringen.no/.../meld.-st.-15.../id2599850/

    Solveig Kvernstuen

    Søndag 25.08.2024
    Det er trist at det ikke tas hensyn til å opprettholde ett kollektivtilbud for beboere i Underlia. Hva med unge som trenger ett kollektivtilbud for å komme seg på videregående skole, de som ikke har mulighet for å parkere på jobben og eldre som ønsker ett sosialt liv? I tilegg har vi mange småbarns familier som nå må ha to biler i husstanden for å levere barn i barnehage og komme seg på jobb. Økte renteutgifter, høyere matpriser, dyr strøm m.m. I tilegg skal vi ta hensyn til miljøet og benytte offentlig transport. Hvor er tankegangen? Dersom ruten blir for dyr å drifte, har de sett på muligheten for å sette inn en mindre buss?

    Terje N. Jørgensen

    Lørdag 24.08.2024
    Jeg fikk akkurat et bilde fra en av beboerne helt øverst på Strøtvet. Voksen dame. Holdeplassen utenfor de øverste blokkene. De ble oppfordret av Brakar til å gå til nabokommunen for nærmeste buss...

    Tessa Kvammen

    Lørdag 24.08.2024
    Jeg har en kronisk sykdom som allerede gjør meg stengt inne, men nå som busstilbudet ifra Underlia er tatt vekk, er jeg så si buret inn! De små bussturene in til sentrum gjorde det mulig for meg å leve litt, ta en kopp kaffe på en god dag eller handle litt. Det koster nå 400 kr med taxi, for en turn ned og opp! Har ikke råd til kaffekoppen lengre! Og dette er jo bare om man reiser på dag tid, på kveldstid koster det jo 400 kr, bare for å komme seg fra Underlia til bragernes torg! Å gå helt ned og opp fra Rebbansbakken er ikke mulig for de syke, skadet og eldre, det er så urealistisk å forvente at dette skal gå!

    Terje N. Jørgensen

    Lørdag 24.08.2024
    Først: Etter bare noen timer er vi allerede halvveis, tusen takk til alle som engasjerer seg! :-) Og husk at de unge brukerne må engasjere seg, ikke bare en i hver husstand. Til de som måtte lure på politikernes agenda i denne saken er det Brakars "konkrete ruteendringsforslag" som er lagt til grunn. Man kan finne dette under "Politikk" på bfk.no, Møte i Hovedutvalg for samferdsel 09.04.2024 Så er det kommet meg for øre at det er brukt en underlig modell for beregning av antall passasjerer på rute 14, jeg vil forsøke å få dette belyst! Før skoleslutt og ferieruter tok jeg eksempelvis 2.bussen fra sentrum til Underlia en dag og kunne telle 15 pax + en barnevogn. MVH Terje

    Tony Daniel Bjørnsen

    Lørdag 24.08.2024
    Dette er på ingen måte holdbart. Vi er en familie med 2 små barn. Den minste på under 1 år. Er nå tvunget til og gå til vinteren for henting og levering. Er helt hull i hodet. Her ønsker politikkere at folk skal bruke kolliktivt transport. Og få biler ut av sentrum. Men i stedet velger de og avvikle en veldig viktig rute for familier, eldre og folk som ikke har annen type av fremkomstmiddel. Ta dere sammen. Dette blir for dumt.

    Tony Daniel Bjørnsen

    Lørdag 24.08.2024
    Dette er på ingen måte holdbart. Vi er en familie med 2 små barn. Den minste på under 1 år. Er nå tvunget til og gå til vinteren for henting og levering. Er helt hull i hodet. Her ønsker politikkere at folk skal bruke kolliktivt transport. Og få biler ut av sentrum. Men i stedet velger de og avvikle en veldig viktig rute for familier, eldre og folk som ikke har annen type av fremkomstmiddel. Ta dere sammen. Dette blir for dumt.

    Thorbjørn Ottersen

    Lørdag 24.08.2024
    Å ta fra en hel bydel busstilbud burde vært ulovlig all den tid man skal begrense bilkjøring i et veikryss av en by. Svært vanskelig for unge og eldre samt familier som baserer seg på bussen.

    Karianne Eriksen

    Lørdag 24.08.2024
    Ungene har akkurat lært seg å ta bussen til aktiviteter i sentrum. Nå må vi dessverre bruke dieselbilen fra øverst i Underlia for å bringe/hente. Mindre familietid og dårlig for nærmiljøet. Uten bussen blir det også tidkrevende og kostbart å pendle til jobb. Kjedelig å få frastjålet sykkel som ble brukt ned til sentrum. Veldig bratt å sykle hjem uansett. (Bør få sponset el-sykler da).

    Ole J Gustavsen

    Lørdag 24.08.2024
    Nærutvalget for kommunedel 8 Bragernes og Øren har på vegne av innbyggerne i kommunedelen protestert mot Brakars nedleggelse av busstilbudet til Underlia og Strøtvet. Henvendelsen er sendt Buskerud fylkeskommune og Drammen kommune. Selv om det ikke er et kommunalt ansvar er det bedt om at Drammen kommune vurderer muligheten for kompenserende tiltak. Nærutvalget følger saken nøye, men har dessverre lite påvirkningsmulighet opp mot fylkeskommunen. Og ser videre at dette kan ligne «et politisk spill» fra fylkeskommunens politikere ifht de økonomiske insentiver og rammer Buskerud fylke er tildelt. Dersom dette er riktig antagelse, reageres det på at innbyggerne i vår kommunedel brukes i dette «spillet» med de store konsekvenser dette får for de berørte innbyggere, og for kommunenes traffikale- og klimamessigeutfordringer.

    Tiril Sofie Lønberg

    Lørdag 24.08.2024
    .

    Saro Amin

    Lørdag 24.08.2024
    Øker bilbruk om busslinjer blir fjernet, behold alle bussene✊