1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Trikk over Sagene og til Helsfyr

    Oslo
    Trikk over Sagene og til Helsfyr
    Opprettet: 21.08.2013 av Bjarne Mikael Torkveen
    Sluttdato for signering: 01.08.2014
    Busslinjene 20 og 37 er i dag to av Oslos mest trafikkerte busslinjer, og linje 37 blir ofte kalt en av Norges travleste busslinjer. Frekvensen kan i rushtiden komme opp i to avganger hvert femte minutt, og bussene er da som regel overfylte. To trikkelinjer dekket tidligere mye av traseen til disse busslinjene. Sagene ring dekket linje 20 og 37 fra Torshov, forbi Sagene, over Geitmyrsveien, over St. Hanshaugen og nedover til Stortorvet. Helsfyrtrikken (også kalt Vålerengatrikken) dekket linje 37 fra Jernbanetorget, over Schweigaards gate, over Strømsveien og med endepunkt ved Helsfyr. Sagene ring ble nedlagt i 1954, men helt til 1998 gikk det fortsatt trikk frem til Sagene. Helsfyrtrikken ble lagt ned i 1968. Det foreslås her at trikken til Helsfyr og over Sagene blir gjenåpnet og koblet sammen for å supplere busslinje 20 og 37. Ruter har også uttrykt ønske om at disse busslinjene skal erstattes eller suppleres med trikk, siden trikk har større kapasitet og kundetilfredshet enn buss, men Oslo kommune har ennå ikke gjort noe vedtak på dette. Traseen i sin helhet bør se slik ut: Helsfyr, Strømsveien, St. Halvards gate, Schweigaards gate, Jernbanetorget, Storgata (via Kirkeristen), gjennom traseen til linje 11, 12 og 13 frem til krysset mellom Torshovgata og Vogts gate, oppover Bentsebrugata, Arendalsgata, forbi Sagene kirke, Kierschows gate, langs Kirkeveien forbi Ullevål Sykehus og Vestre Aker Kirke og med endepunkt på Majorstuen. Dette forslaget er et viktig steg i retning av å øke kapasiteten i Oslos kollektivnett, og det vil gjøre hverdagen for passasjerer på linje 20 og 37 langt lettere.
    117 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    4 kommentarer:

    Ser frem

    Fredag 11.03.2016
    Dagens mobilitetutfordringer løses ikke med løsninger fra forrige århundre. I den nye trafikkplan til Ruter er ikke Helsfyr som er knutepunkt mot nord/øst men Bryn. Da er hele forslaget meningsløs, særlig for veiene som Strømsveien og Schweigaardsgate som ønsker å bli miljøgater og ikke tungtrafikktraseer.

    Thomas Henden

    Lørdag 21.06.2014
    I tillegg bør det jo gå trikk fra Helsfyr, via Galgeberg og der hvor buss 20 ellers går nå, helt til Skøyen, gjerne til Fornebu, men ihvertfall til Skøyen!

    Nr 20 Bussen fra Galgeberg til Skøyen

    Tirsdag 17.06.2014
    I dag det buss nr 20 reiser fra Galgeberg til Skøyen.If den Trikk er innført i stedet for buss vil det ta samme route,jeg er en pendler som reiser fra Arendalsgate til Skøyen og litt skeptisk til at trafikken problemet vil bli verre (hvis dette ikke følger samme rute) for meg hvis Trikk kommer til å erstatte bussen.

    Bjarne Mikael Torkveen

    Torsdag 12.09.2013
    Alternativ trasé mellom Schweigaards gate og Brugata holdeplass hvis gjennomkjøringsmuligheter mellom Storgata og Jernbanetorget over Kirkeristen viser seg å bli begrenset: Schweigaards gate, Tøyenbekken, forbi Grønland T-banestasjon, Stenersgata, Lybekkergata (ring 1) og Brugata holdeplass.