Nytt hurtigbåtanløp i Vanvikan må bygges snarest.
Trøndelag
Opprettet: 30.12.2024 av Trafikantforeningen Trondheim Vanvikan
Sluttdato for signering: 30.06.2025
Trafikantforeningen Trondheim – Vanvikan ønsker fortgang i å etablere nytt hurtigbåtanløp i Vanvikan og vil derfor fremme et innbyggerforslag for Indre Fosen Kommune og Trøndelag fylkeskommune.
Bakgrunn:
Mange av Norges kommuner opplever presset økonomi og blir nå tvunget til å ta tøffe grep, både tilbud og tjenester reduseres. For Indre Fosen Kommune (IFK) er situasjonen svært vanskelig og noen vil kalle det kritisk. Flere områder skriker etter investeringer og satsing for å øke både lyst og mulighet for å bo i distriktet. Samtidig er kommunen tvunget til å skjære ned på absolutt alle tilbud for å balansere budsjettene.
Når prisnivået øker så forbedres ikke den økonomiske situasjonen før man klarer å øke inntektene. Det å redusere kostnader ved å bygge ned tilbudene er derfor en svært kortsiktig løsning, og det er lett å «Spare seg til fant». Dersom man skal skape bolyst, vekst og utvikling i distriktet, så er man avhengig både av gode offentlige tilbud og god samferdsel. For Fosen er det viktig å knytte arbeidsmarkedene sammen for å gjøre distriktet så attraktivt som mulig å flytte til. Gode samferdselsårer med kort reisetid til Jernbane, flyplass, E6 og Trondheim er derfor svært viktig.
Det er tidligere iverksatt et betydelig arbeid for å etablere bru over Trondheimsfjorden, det vi vet er at en bruforbindelse fortsatt ligger flere år frem i tid. Samme hva man mener om en fremtidig bruforbindelse, så er ferjesambandet Flakk – Rørvik og hurtigbåtsambandet Trondheim – Vanvikan viktige ferdselsårer for vårt distrikt. Også en fremtidig bruforbindelse er sterkt avhengig av et betydelig befolkningsgrunnlag.
Av miljømessige hensyn kan man gjerne ønske at folk på Fosen benytter kollektiv reise helt hjemmefra, men folk i distriktet bor spredt og vil uansett ha en reisevei som er «litt for lang». De aller fleste er tvunget til å starte reisen hjemmefra i privatbil, det siste man trenger er flere overganger mellom kollektivtransport for å nå reisemålet. Sitter man først i bil og skal til Trondheim, så stopper man ikke på nærmeste bussholdeplass, det er ingen parkeringsmulighet der. For å redusere reisetiden så mye som mulig blir første stoppested enten på Rørvik ferjekai eller i ved hurtigbåt-kaia i Vanvikan. Reisen fra Rørvik tar ca. 45 -50 min. til Trondheim Sentralstasjon, reisen fra Vanvikan tar 25 - 30 min. For mange vil derfor redusert reisetid med hurtigbåt være avgjørende for om man velger å bo på Fosen eller ikke.
De som vurderer å flytte til Fosen vurderer også andre bosteder med like kvaliteter i samme prisnivå, det vil si at man må et godt stykke vest eller øst for Trondheim for å finne tilsvarende alternativer. Dersom de arbeider i Trondheim så må de uansett pendle. Poenget er at man må tilrettelegge for at Fosen-distriktet ikke taper kampen om innbyggerne. Dersom vårt distrikt først blir rammet av fraflytting, så vil tjnstene bygges ned og tilpasses antall innbyggere. Når tjenestene er bygd ned, så vil ikke vårt distrikt få noen ny sjanse til økt bosetting.
Hurtigbåtsambandet Trondheim – Vanvikan er som nevnt kritisk infrastruktur. Sambandet har nå alt for mange innstilte avganger og gir langt fra tilstrekkelig stabilitet for de reisende, og spesielt for pendlere. Man har valget om enten å flytte fra distriktet, eller å kjøre bil til og fra Trondheim.
Begge alternativer skaper store problemer, og for mange blir det for kostbart å kjøre bil. Byvekstavtalen i Trondheim har samtidig en målsetting om å redusere biltrafikk i Trondheim.
Dersom en person flytter fra Fosen å flytter hen sjelden alene, distriktet mister gjerne en hel familie. Det har vi ikke råd til.
Vår region har flere innovative teknologibedrifter som har et stort behov for arbeidskraft. Dersom noen skal flyte hit, så må distriktet gi mulighet for at en av familiens voksne fortsatt kan arbeide i Trondheim. For mange vil det være en ren nødvendighet dersom de skal vurdere vårt distrikt, og distriktets arbeidsplasser som aktuelle. Sviktende kollektivtilbud begrenser tilgang på arbeidskraft, det bremser utviklingen og setter både bedrifter og et stort antall arbeidsplasser i fare. Når arbeidsplassene forsvinner, så forsvinner også skatteinntektene.
I Vanvikan har Trøndelag Fylkeskommune (TFK) også bygd en videregående skole. Dersom TFK skal oppnå en utjevning av elever mellom Trondheim og Fosen, og samtidig få tilgang på lærere og foredragsholdere fra Trondheim, så sier det seg selv at hurtigbåtsambandet er avgjørende. Å reise med buss og ferje tar alt for lang tid og er ikke et alternativ.
Selv om hurtigbåtkaia befinner seg i Indre Fosen kommune må vi ikke glemme at en betydelig andel av reisende kommer fra andre kommuner på Fosen. I alle fall var det slik i en undersøkelse som ble gjort for en del år tilbake.
Onsdag 14. februar 2024 avholdt AtB et møte ved Fosen fjordhotell i Åfjord.
Tema for møtet var «kollektivtilbud i Fosen-distriktet for perioden 2028 – 2038». Alle fosens kommuner var invitert, det samme var Trafikantforeningen Trondheim Vanvikan. På møtet understreker alle kommunene at hurtigbåtsambandet Trondheim – Vanvikan er svært viktig for hele Fosen distriktet. Det er med andre ord full enighet om at sambandet må prioriteres, og man må sørge for en stabil båtforbindelse i årene fremover.
Trafikantforeningen har et mål om at havna i Vanvikan må utvides og rustes opp slik at sambandet Trondheim - Vanvikan kan sikres en trygg og stabil regularitet. Havna må gjerne få kapasitet til å lande alle hurtigbåtene som trafikkerer i Trondheimsfjorden, noe som kan gi gode utviklingsmuligheter.
Trafikantforeningen mener at anløpet må etableres med fast molo og faste installasjoner som har lang levetid. Valget begrunnes med kjente opplysninger om at flytende løsninger vil ha begrenset skjermingseffekt. Flyteløsninger har også en rekke slitedeler som krever regelmessige inspeksjoner og tidvise utskiftinger. Drift og vedlikehold representerer betydelige kostnader som vår kommune ikke kan påta seg, og det vil vedvare i hele anleggets levetid
En fast molo med faste installasjoner vil ha lang levetid, betydelig bedre skjermingseffekt og gir gode muligheter for tilrettelagt utforming. Fast molo har betydelig lavere drifts og vedlikeholdskostnader, den vil også ha bedre forutsetning for å få statlige anleggsbidrag. Slik Trafikantforeningen ser det, så vil en fast molo være den beste løsningen som og føre med seg de laveste driftskostnader for Indre Fosen kommune.
Uavhengig av hvilken løsning som velges, så vil en utbygging koste et betydelig beløp. Om anlegget beløper seg til 30 - 40, eller 50 - 60 millioner kroner, så vil det være uoverkommelig for vår kommune alene.
Trafikantforeningen mener at hurtigbåtsambandet Trondheim – Vanvikan er kritisk infrastruktur for bosetting i hele Fosen-distriktet. Prosjektet må derfor realiseres så raskt som overhodet mulig. Fosens kommuner har ikke råd til å miste både innbyggere og arbeidsplasser på grunn av et ikke fungerende hurtigbåtsamband.
Trafikantforeningen Trondheim Vanvikan fremsetter følgende innbyggerforslag og ber samtidig om støtte fra alle innbyggere i Trøndelag.
På kort sikt:
1. Havna må snarest mulig ryddes for steiner som hevdes å ha skapt ekstra problemer den siste tiden.
2. Norled har hele tiden hevdet at det nye fartøyet med 70cm større dypgang, ikke skaper utfordringer som er større enn tidligere fartøy. Med den siste tids innstillinger hvor avganger innstilles på vannstand over 80 cm. så sier det seg selv at den påstanden faller på sin egen urimelighet. Det nye fartøyet Mjølner er en flott båt på alle måter, men oppdragsgiver og rederi må snarest mulig erkjenne at fartøyet er for stort for sambandet. Inntil at nytt anløp er på plass, så kan ikke Mjølner trafikkere Trondheim - Vanvikan som hovedfartøy. Sambandet må få tildelt et fartøy som ikke er større og ikke har større dypgang enn tidligere fartøy Trondheimsfjord II. AtB bør derfor gå i dialog med operatøren Norled og finne en løsning. Nevner eksempelvis at Norled har flere søsterfartøyer til Trondheimsfjord I og II i sin flåte. MS Brage, MS Fjordglimt og MS Tidevind er eksempler på slike fartøy. Norled må gjøre en grundig vurdering om det er mulig å bytte om på fartøyene slik at en av de nevnte fartøyene evt. kan overta som hovedfartøy i sambandet Trondheim Vanvikan, inntil at ny havn er på plass.
På lang sikt:
1. Trafikantforeningen oppfordrer Indre Fosen Kommune til å gjøre vedtak på den havneløsningen som allerede er utredet. Poenget er å unngå ytterligere kostnader med utredning av nye usikre løsninger og ytterligere tidsbruk.
2. Indre Fosen Kommune oppfordres til å fullføre arbeidet med reguleringsplanen for Vanvikan sentrum, og videre sørge for at det planforslag som allerede har vært på høring blir vedtatt så snart som mulig. Arbeidet må gå over til å definere et løsningsforslag for foreslått fast molo og beregne en kostnadsramme for prosjektet.
3. Indre Fosen kommune må sammen med Trøndelag fylkeskommune så snart som mulig etablere et samarbeid for å samle aktører som kan bidra til finansiering. Trafikantforeningen har ikke fullstendig oversikt over hvilke aktører som kan være aktuelle, men er det åpenbart at flere vil dra betydelig nytte av et stabilt hurtigbåtsamband. Samarbeidet må ende opp med et spleiselag bestående av alle aktuelle kommunale, fylkeskommunale og statlige etater m. fl.
Indre Fosen kommune og Trøndelag Fylkeskommune må sammen med Trondheim kommune vurdere hvilken innvirkning et stabilt samband vil ha på biltrafikken i Trondheim sentrum. Trafikantforeningen antar at innvirkningen vil være betydelig positivt, i så fall bør man initiere at prosjektet må innlemmes i Byvekstavtalen Trondheim slik at det vil oppnå anleggsbidrag fra Miljøpakken. Det er på lik linje med pendlerparkeringsplasser og andre tiltak i kommunene sør, øst og vest for Trondheim.
Trafikantforeningen mener at trygging av hurtigbåtsambandet er sammenfallende med byvekstavtalenes hensikt, der regjeringen blant annet beskriver at: «Hensikten med bymiljøavtalene var å få et mer målrettet samarbeid på tvers av forvaltningsnivåene og sektorene som har ansvar for ulike virkemidler.»
Trafikantforeningen er kjent med at en utvidelse av byvekstavtalen er en omfattende prosess. Det er derfor veldig viktig å komme i gang så snart som overhodet mulig, i håp om å kunne komme i betraktning.
Alle steiner må snues og man bør absolutt undersøke mulighetene for å oppnå bidrag fra den Norske stat. Enten via Kystverket, samferdselsdepartementet eller annen myndighet som har mulighet til å bevilge økonomisk støtte til prosjektet. Man må synliggjøre prosjektets miljøprofil med elektrisk drevne fartøyer og søke bidrag til miljøvennlig sjøtransport, noe som blant annet Kystverket skal bidra til. Man må gjøre det man kan for å synliggjøre hvor viktig denne havna er for distriktet. Så langt Trafikantforeningen har oppfattet, så er Vanvikan havn en av få havner som i dag har anløp for hurtigbåt, uten at havna tidligere har mottatt statlig støtte til bygging som fiskerihavn, Næring/industrihavn eller transitthavn. Dermed stiller denne havna i en egen klasse i forhold til andre hurtigbåthavner og bør absolutt tilgodesees med statlige anleggsbidrag.
Dersom vårt forslag samler tilstrekkelig antall underskrifter, så vil likelydende forslag legges frem som innbyggerforslag for Indre Fosen Kommune og Trøndelag Fylkeskommune.
Trafikantforeningen håper at så mange som mulig vil støtte vårt forslag med sin underskrift, og at vårt initiativ vil bidra godt til bosetting i hele Fosen distriktet.
Vi takker for din støtte.
Med vennlig hilsen.
Trafikantforeningen Trondheim Vanvikan.
2 kommentarer:
Morten Breili
Aase Birgitte Nerland
Morten Breili