E18 Alt. 5 Bærumstunnelen
Akershus
Opprettet: 13.12.2013 av kjell solli
Sluttdato for signering: 15.06.2014
Vi anmoder om at kompetent og saksnøytral ekspertise (konsulentfirma), subsidiært Statens Veivesen, gis i oppdrag å utarbeide dette alternativ i tillegg til statens forslag alt. 3 og 4, for E18 Vestkorridoren, før endelig beslutning om ny E18-løsning mellom Lysaker og Slependen tas. "E18 alt. 5 Bærums-tunnelen" går fra Blommenholm, der statens nye Sandvika tunnelkryss mellom E18 og E16 går opp på Ramstadsletta, og videre i fjellryggen forbi Stabekk til Granfoss (Ring 3), evt. med kort dagsone på Ballerud. Fra Granfoss, føres en trase ned til Maritim/Vækerø for tilkopling til gamle E18 og Operasystemet. Denne løsning skiller effektivt fjerntrafikken fra Slependen (57%) som skal til Oslo, fra lokaltrafikken gjennom Bærum (43%), hvilket er vist i håndtegnet figur til høyre, utarbeidet for forslagstillerne av E18-prosjektgruppen ved Statens Veivesen. Løsningen er dermed forsvarlig kvalitetssikret. Tallene viser antall biler i døgnet i år 2030 på de forskjellige delstrekninger. Det sees at Bærumstunnelen (rød) når 67.000 biler, hvilket er ca. 45% av kapasiteten før tung kø inntreffer. Tilsvarende viser nåværende E18 (grønn) 53.000 biler, hvilket er ca. 59% av kapasiteten før tung kø inntreffer. Begge traseer er derfor KØFRIE til godt etter år 2050, forutsatt at Oslo tar imot trafikken på forsvarlig måte. Man trenger ikke lenger egne kollektivfiler, og miljøvennlige elbiler får plass nok i begge traseer. Bompengene kan bli på omtrent samme nivå som i dag. Kommende vekst i regionen møtes med tilpasset, trafikal infrastruktur for kollektivtrafikk, næringsliv og private langt inn i fremtiden. Øvrige egenskaper:
- kostnadene er ca. det halve (under 10 mdr.kr) av statens forslag (19 mdr.kr.),
- byggetiden er omtrent det halve (5-6 år) av statens byggetid (10-12 år),
- innløsing av 240 eiendommer og rasering av store områder unngås,
- en lang og trafikalt nærmest umulig gjennomførbar anleggsperiode unngås
- pga lang tunnel for hovedtrafikken, er løsningen vesentlig mer miljøvennlig,
- gamle E18 er urørt i anleggsperioden, kan deretter tilpasses mht. miljø etc.,
- med politisk vilje kan løsningen ferdigstilles FØR statens alternativer.
Forslaget er konseptuelt tidsmessig riktig for en moderne trafikal løsning for stor trafikk gjennom urbant område, med fremtidsrettet kapasitet og design.
708 av 500 underskrifter
Se underskrifter
Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
2 kommentarer:
Kjell Solli
Asbjørn Hjall