1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    E18 Alt. 5 Bærumstunnelen

    Akershus
    E18 Alt. 5 Bærumstunnelen
    Opprettet: 13.12.2013 av kjell solli
    Sluttdato for signering: 15.06.2014
    Vi anmoder om at kompetent og saksnøytral ekspertise (konsulentfirma), subsidiært Statens Veivesen, gis i oppdrag å utarbeide dette alternativ i tillegg til statens forslag alt. 3 og 4, for E18 Vestkorridoren, før endelig beslutning om ny E18-løsning mellom Lysaker og Slependen tas. "E18 alt. 5 Bærums-tunnelen" går fra Blommenholm, der statens nye Sandvika tunnelkryss mellom E18 og E16 går opp på Ramstadsletta, og videre i fjellryggen forbi Stabekk til Granfoss (Ring 3), evt. med kort dagsone på Ballerud. Fra Granfoss, føres en trase ned til Maritim/Vækerø for tilkopling til gamle E18 og Operasystemet. Denne løsning skiller effektivt fjerntrafikken fra Slependen (57%) som skal til Oslo, fra lokaltrafikken gjennom Bærum (43%), hvilket er vist i håndtegnet figur til høyre, utarbeidet for forslagstillerne av E18-prosjektgruppen ved Statens Veivesen. Løsningen er dermed forsvarlig kvalitetssikret. Tallene viser antall biler i døgnet i år 2030 på de forskjellige delstrekninger. Det sees at Bærumstunnelen (rød) når 67.000 biler, hvilket er ca. 45% av kapasiteten før tung kø inntreffer. Tilsvarende viser nåværende E18 (grønn) 53.000 biler, hvilket er ca. 59% av kapasiteten før tung kø inntreffer. Begge traseer er derfor KØFRIE til godt etter år 2050, forutsatt at Oslo tar imot trafikken på forsvarlig måte. Man trenger ikke lenger egne kollektivfiler, og miljøvennlige elbiler får plass nok i begge traseer. Bompengene kan bli på omtrent samme nivå som i dag. Kommende vekst i regionen møtes med tilpasset, trafikal infrastruktur for kollektivtrafikk, næringsliv og private langt inn i fremtiden. Øvrige egenskaper: - kostnadene er ca. det halve (under 10 mdr.kr) av statens forslag (19 mdr.kr.), - byggetiden er omtrent det halve (5-6 år) av statens byggetid (10-12 år), - innløsing av 240 eiendommer og rasering av store områder unngås, - en lang og trafikalt nærmest umulig gjennomførbar anleggsperiode unngås - pga lang tunnel for hovedtrafikken, er løsningen vesentlig mer miljøvennlig, - gamle E18 er urørt i anleggsperioden, kan deretter tilpasses mht. miljø etc., - med politisk vilje kan løsningen ferdigstilles FØR statens alternativer. Forslaget er konseptuelt tidsmessig riktig for en moderne trafikal løsning for stor trafikk gjennom urbant område, med fremtidsrettet kapasitet og design.
    708 av 500 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    2 kommentarer:

    Kjell Solli

    Søndag 02.02.2014
    Til Asbjørn Hjall. Det hadde vært finere med et profesjonelt trafikkanalysekart. Men siden dette var det vi med rimelighet kunne få fra Veivesenets egne folk, er det en uhyre verdifull kvalitetssikring av vår løsning. Linker o.a. er ikke mulig med dette minsak.no-opplegget, heller ikke å forandre når det først er lagt inn. Nevner også at Alt. 5 er nå videreutviklet til en startløsning vi kaller Alt. 4B, som er ennå nærmere Statens Alt. 4, dvs. lettere å akseptere bl.a. for Oslo Kommune, men som stort sett bibeholder fordelene. Den går ikke opp på Ballerud, men følger Bærumsdiagonalen ned til Holtejordet før Lysakerlokket. Vi bruker følgelig Fornebukrysset til Staten, i tillegg til Sandvika-krysset under bakken. Det er de 6 km Blommenholm - Lysaker, der vi bruker gamle E18 som lokalvei.

    Asbjørn Hjall

    Tirsdag 21.01.2014
    Hei, flott tiltak, jeg har signert.Tror endel vil savne litt info. En link til de andre alternativene hadde vært fint og likeledes et litt bedre kart en tegningen med trafikkflyten, hadde nok virket litt mer seriøst. Forstår at det ville kostet mer tid, men kanskje verdt det for å få med fler. Vi setter veldig pris på initiativet. Anleggsperiode er selvsagt et stort poeng, 14 felt kjenner jeg ikke helt igjen, men om så er tilfelle så er det jo enda viktigere. Takk skal du ha