1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Fullføring av Fjellfoten Sykkel/Gangvei etter Kommuneplanen

    Nes, Akershus
    Fullføring av Fjellfoten Sykkel/Gangvei etter Kommuneplanen
    Opprettet: 30.08.2014 av Andrew McMillion
    Sluttdato for signering: 30.08.2015
    I følge gjeldende Kommuneplanen 2005-17 skal det bygges sykkel/gangvei langs Øvrehagavei videre forbi innkjørselen til Fjellfotveien og langs hele Fjellfoten (bilde er fra arealkart i kommuneplan der planlagt sykkel/gangvei er markert i rød). Underskriftskampanjen er for å be kommunen raskest mulig prioriterer utbygging av denne strekningen tatt spesielt i betraktning at det nå er bygget ut 20 nye boliger langs denne strekningen etter Innspill nr. 27 i Planbeskrivelse Areal 20 Juni 2014 ”Østby feltet” samt 50 hus på innspill nr 104 i område. I Trafikksikkerhetsplanen for 2013-2017 er denne sykkel/gangveien fjernet. Kommunen bryter altså her med sin egen Kommuneplan. Argumenter for å prioritere utbygging av denne strekningen er: 1. Det finnes ingen gang/sykkel vei for de som bor langs strekningen og beboere ar tvunget til å kjøre ungene til og fra skolen av den grunn. 2. Strekningen går rett forbi Fjellfoten skole og sikkerheten til barn som bor i område bør vektlegges høyt. 3. Dette er en av de tetteste bebodde område i kommunen. Mange bruker Fjellfotveien/Øvrehagavei for å gå turer rundt Fjellfoten. Skal man gå hele runden må man nå gå langs Øvrehagavei der det er 60 KM fartsgrense og ingen gangvei. (På Fjuk er det 50km og gangvei til eksempel og ingen skole). 4. I Nes Kommunens Energi og Klimaplan 2011-20 står det: ”Nes kommune skal legge til rette for at sykkeltrafikkandelen av persontransporten dobles fra dagens nivå innen 2015[…] I løpet av 2013 skal det etableres en handlingsplan for å klare en fordobling i sykkel- og kollektivtrafikken innen 2016 […] Innen 2030 skal det være sammenhengende gang og sykkelveger mellom bo og servicefunksjoner rundt de største tettstedene i kommunen. Tiltak rundt de største befolknings- konsentrasjonene Årnes, Auli og Neskollen/Tomteråsen skal ha særlig prioritet”. 5. I Klimaplanen står det også: ”Veien vil bidra til sikrere skoleveg og generelt bedre fremkommelighet for barn […] Gode, varierte tjenestetilbud i nærmiljøene, et trivelig sentrum med sosiale møteplasser og godt utbygd gang- og sykkelvegnett er også svært viktige tiltak som kan bidra til at folk reiser mindre ut av kommunen i fritida og reduserer bilbruken for daglige gjøremål […] Et sammenhengende nettverk med gang- og sykkelveg bør planlegges for kommunen, spesielt i relasjon til arbeids-, og skoletransport samt friluftsliv”. 6. I Kommuneplanens Samfunnsdel 2013-30 står det ”Det er et nasjonalt mål at veksten i persontrafikken skal tas med
kollektivtransport, sykkel og gange. Fylkesmannen vil derfor også i 2014 vektlegge at det tilrettelegges for utbygging sentralt i byer og tettsteder, rundt kollektivknutepunkter på hovedårene for kollektivnettet og i sentrumsnære områder”.
    255 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    Ingen kommentarer.