Noe må gjøres med E6 i Groruddalen!
			
            			
				
				Oslo			
			
			
							
            
                Opprettet: 30.10.2014 av Tore Syvert Haga
Sluttdato for signering: 31.01.2015            
			
				Vi krever en utredning om hvor vidt og hvordan veien kan legges i tunell. 
Hver dag kjører rundt vel 100 000 kjøretøyer på E6, vel 7 km gjennom Alna bydel i Groruddalen. Tusenvis av mennesker blir plaget av høye støynivåer, og de fleste av de nesten 50 000 innbyggerne i bydelen er berørt av støy fra E6. E6 med sine 8 felt skjærer i gjennom dalen og danner en stor barriere mellom ulike deler av bydelen. E6 i dalen innbyr ikke til framtidsoptimisme for bolig- og stedsutvikling . Motorveien bidrar dessuten til alvorlig luftforurensing. Prognosene tilsier 120 000 kjøretøyer i døgnet i 2020.
I Norge er vi svært gode på å bygge lange tunneler. Det finnes 50 veituneller som er lengre enn 4 km lange, den lengste er 24 km. Men i Groruddalen skjer det nærmest ingen ting.  Støyen og de andre problemene dagens E6 fører med seg, påvirker nærmiljøet vårt i en svært negativ retning. I en tid hvor en ser at befolkningstallet i Oslo forventes å øke kraftig, må Groruddalen utvikles i en miljøvennlig retning slik at det blir attraktivt å bygge og bo her. 
Vi som signerer dette oppropet krever at bystyret i Oslo kommune sørger for at kommunen sammen med statlige myndigheter, senest i 2016, starter en utredning  av en tunell-løsning for E6 fra Teisen til kommunegrensa mot Lørenskog/Skedsmo.  En slik utredning må se på ulike former for trafikkavvikling der tunelløsninger og trafikksikkerhet, samt potensialet for byutvikling i lys av frigjorte arealer der E6 ligger i dag og med tilhørende områder. Det er viktig å innhente kunnskap fra andre land med hensyn til slike problemstillinger. 
Det er helt nødvendig å redusere støy- og luftforurensing og skape bedre bomiljøer for menneskene som lever i Alna bydel i dag og i framtida. Derfor vil vi ha tunell-kravet på dagsorden. 
			
			
				
					305 av 300 underskrifter				
				
					
				
								
					
					Se underskrifter				
				Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger			
 
            
                        
                        
				
					
					5 kommentarer:				
			
			
				
											
							
								Zbigniew Solicki							
							
							
                            						
											
							
								Tore Syvert Haga							
							
							
                            						
											
							
								Rune Nordal							
							
							
                            						
											
							
								Tore Syvert Haga							
							
							
                            						
											
							
								Ivar Johansen