1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Miljøgate i Innherredsveien!

    Trondheim, Trøndelag
    Miljøgate i Innherredsveien!
    Opprettet: 25.11.2014 av Olav Sjelmo
    Sluttdato for signering: 24.12.2014
    Forslag til innstilling: 1. Bystyret ber rådmannen legge frem et planprogram for helhetlig utforming av Innherredsveien slik at beboere og foreninger i lokalmiljøet sikres ordentlig medvirkning i planarbeidet, i løpet av første halvdel av 2015. 2. Prinsipp om miljøgate, der god fremkommelighet for fotgjengere og syklister og hensynet til lokalt bomiljø og næringsliv prioriteres, skal ligge til grunn for planarbeidet. 3. Klima- og energihandlingsplanens mål om at trafikkøkning mot 2020 skal tas utelukkende på kollektivtrafikk, ikke privatbiler, skal ligge til grunn for planarbeidet, og kollektivtrafikk skal prioriteres til fordel for privatbiler. 4. Bystyret ber rådmannen innføre strakstiltak med trafikkbegrensning for økt kvalitet på bomiljø i Innherredsveien og tilliggende gater. Saken gjelder Tross åpenbare protester fra beboere i Østbyen og fagmiljøet, i både planprosess og i media, opplever innbyggere i Østbyen at vi ikke blir hørt når formannskapet har vedtatt prinsipper for utforming av Innherredsveien. Kommuneplanens samfunnsdel sier at Trondheim kommune skal “utvikle nærmiljøet i bydelene sammen med innbyggerne, næringslivet og frivillige organisasjoner”. I formannskapets behandling av gatebruksplan for Innherredsveien (oktober 2012) og prinsippsak (juni 2013) er alle faglige høringsinstanser og lokale interesser overkjørt. Uten lokal medvirkning eller offentlig debatt, har formannskapet gått bort fra løftet om nedbygging av Innherredsveien som skulle bli en følge av investeringer på over 1.5 mrd kroner i nytt veisystem. Politikere la vekt på at det var Lademoen sin tur til å få et bedre bomiljø som en direkte følge av Strindheimtunnelen. Vi ønsker at spørsmålet om Innherredsveien som miljøgate løftes tilbake til bystyret, med en åpen og tilgjengelige prosess. Planarbeidet må skje i tråd med kommuneplanens samfunnsdel og prinsipp om lokal medvirkning. Kommunelovens paragraf om innbyggerinitiativ sier at innbyggerne i kommunen kan få fremme forslag som gjelder kommunens virksomhet. Med min. 300 underskrifter har vi som innbyggere i en kommune rett til å sette en sak på den politiske dagsorden. Bakgrunn Med hjemmel i kommuneloven § 39a om innbyggerinitiativ, ber vi om at saken om Innherredsveien som miljøgate tas opp igjen. Kommunestyret plikter å ta stilling til forslaget dersom minst 2 prosent av innbyggerne i kommunen eller minimum 300 underskrifter står bak. Saken om miljøgate i Innherredsveien har, så vidt vi har kunnet finne, ikke blitt fremmet tidligere etter denne bestemmelsen. Saken har heller ikke samme innhold som en sak som er behandlet av kommunestyret i løpet av inneværende valgperiode. Tidligere vedtak om Innherredsveien og prinsipper for arealplanlegging: E6-Øst fra Grillstad til Nidelv bru, reguleringsplan med bestemmelser (bystyret sak 02/15906), vedtatt 22.5.2003, gjentatt i r1170a vedtatt 23.11.2006: ”§ 8.1 Ombygging av avlastet veg Planer for ombygging av avlastet veg, miljøgate, (Innherredsvegen) lages samtidig med byggeplaner for ny E6 øst. Ombygging av avlastet veg, miljøgate skal skje samtidig med ferdigstillelse av ny E6 på den aktuelle strekningen.” Odelstingprop. Nr.76 (2000-2001): ”… I planføresetnadene for ny Ev 6 Trondheim - Stjørdal inngår delfinansiering av miljøtiltak og nedbygging av Innherredsvegen og Mellomvegen frå fire- til tofelts veg etter at ny Ev 6 er ferdig…” St.prp. nr. 31 (2008-2009): ”… Det vil også bli gjennomført en del tiltak på den avlastede Innherredsveien som vil være en fremtidig hovedferdselsåre for kollektivtrafikk…” Prop. 1 S (2011–2012): ”... I tillegg vil det bli gjort nødvendige miljøtiltak på det avlastede vegnettet. Her inngår bl.a. bygging av gang- og sykkelveger..” Melding om folkehelse 2014, bystyresak 132/14: “... Bystyret forutsetter derfor at folkehelsehensyn ligger til grunn for alt planarbeid og i tjenesteyting som kommunen gjennomfører. [...] Kommunens planarbeid må sikre grøntareal og aktivitetsmuligheter for alle aldersgrupper, og tilrettelegge for at flere kan gå, sykle eller bruke kollektivtransport...” Fakta Kommunens samfunnsdel 3.7 sier at Trondheim kommune skal “utvikle nærmiljøet i bydelene sammen med innbyggerne, næringslivet og frivillige organisasjoner”. I formannskapets behandling av gatebruksplan for Innherredsveien (oktober 2012) og prinsippsak (juni 2013) er alle faglige høringsinstanser og lokale interesser ignorert. Et godt bomiljø ser ut til å bli skrinlagt når livskvaliteten til en hel bydel ofres for noen sekunder spart i trafikkavvikling. Formannskapet (sak 185/12) besluttet at reguleringsplan for Innherredsveien skal bygge videre på forprosjektet, og valg av alternativ 1 eller 2. Bakgrunn for beslutningen om regulering er å sikre en medvirkningsprosess innenfor en kjent prosedyre. Formannskapet (sak 149/13) behandlet innkomne merknader til varsel om oppstart og høring av to prinsippalternativer. 24 av 37 innkomne merknader foretrekker alternativ 1. I tillegg har Syklistene Trondheim og Næringsforeningen i Trondheimsregionen påpekt (23.8.2013) at “den foreliggende utredning viser ikke hvilken reduksjon av biltrafikken som kan oppnås gjennom restriktive tiltak som tilfartskontroll og tiltak for å hindre gjennomgangstrafikk i boliggater. [...] Det er ikke gjort tilstrekkelig analysearbeid ifht. hvilke bussruter som bør benytte tunnelen og hvilke som fortsatt bør betjene Innherredsveiens østlige og vestlige deler.“ I følge forutsetningene for ny E6 mellom Trondheim og Stjørdal, skal både Innherredsveien og Mellomveien bygges ned fra fire- til to-felts veg. Rekkefølgekravene ved bygging av Strindheimtunnelen, sier at ombygging av Innherredsveien til miljøgate skal skje samtidig som ny E6 ferdigstilles. Vurdering Østbyen er bygd mot Innherredsveien. Nesten alle gårdene er vendt ut mot gata; soverom og inngangsdører, butikkvindu og adkomst. Dette gjør bydelen gatenær og som skapt for et levende nærmiljø for barn og unge, for handel og folk i gatene. Med brede fortau og sykkelfelt vil Innherredsveien bli en av landets beste sentrumsnære strekninger for myke trafikanter og Trondheim sentrum vil bli utvidet med en kilometer. Vi kan ta ut et voldsomt potensial i utvikling av lokale næringer, kulturliv og urbant bymiljø i en historisk viktig bydel. Et prinsipp for utforming av Innherredsveien som fraviker fra tidligere vedtak om miljøgate, kan ikke behandles av et formannskap der de fleste avgjørelser angående trafikk tas i Miljøpakkens lukkede rom. I folkemøte har Statens Vegvesen åpnet med festtale om miljøgate i Innherredsveien. Prinsipper som går på tvers av andre vedtak om lokalmiljø, lokal medvirkning og folkehelse, må behandles i en åpen prosess av bystyret slik at innbyggerne sikres innflytelse over samfunnsfaktorer som påvirker befolkningens levekår, helse og trivsel. Gjennomgangstrafikk i Innherredsveien må styres ned i tunnelen nå som alternativet finnes. Før rundkjøringene i hver ende av Strindheimtunnelen blir flaskehalser som gjør det lønnsomt å kjøre Innherredsveien, må trafikken inn i Inneherredsveien begrenses allerede i løpet av 2015. Vi stiller oss bak syklistenes forslag om at det bør utarbeides en analyse av slike tiltak for hele strekningen fra Bakke bru til Strindheimkrysset. Målet må være å se om det er mulig å oppnå en resttrafikk som er forenlig med Innherredsveien som hovedfartsåre for kollektivtrafikk, ikke privatbil. Det må gjennomføres strakstiltak for trafikkbegrensning og økt kvalitet på bomiljø i påvente av Innherredsveiens endelig utforming. Slike tiltak må også bidra til å bedre situasjonen i tilliggende gater. Dersom Klima- og energihandlingsplanens mål om at trafikkøkning mot 2020 skal tas utelukkende på kollektivtrafikk skal oppnås, må kollektivtrafikk prioriteres til fordel for privatbiler. Ved utforming av nye Innherredsveien må det sikres trygg adkomst til kollektivtilbudet. Det må ikke legges opp til en løsning der farlige situasjoner oppstår på grunn av usikre krysningspunkter. Trondheim kommunes planstrategi for 2012-2015 peker på at det er svært viktig å tilrettelegge gode uterom i byen, bynære grønne lunger og friluftsområdene i og rundt byen, både som rekreasjonsområder, og for å opprettholde forståelsen om bærekraftig forvaltning av naturmiljøet. Det er derfor svært viktig at Lamoparken beholder sin størrelse og sine trær som i dag. Konklusjon Folkehelse, lokalmiljø og innbyggernes deltagelse må ligge til grunn for arbeidet med reguleringsplan for Innherredsveien. Kollektivtrafikk må prioriteres til fordel for privatbiler dersom Klima- og energihandlingsplanens mål skal oppnås. Strakstiltak med trafikkbegrensning og økt kvalitet på bomiljø i Innherredsveien og tilliggende gater, må gjennomføres i påvente av en endelig plan for utforming av Innherredsveien. Planarbeidet må forankres i et planprogram for helhetlig utforming av Innherredsveien, slik at beboere og foreninger i lokalmiljøet sikres god medvirkning i prosessen, og slik at alternativer blir konsekvensvurdert med hensyn på det som er viktige faktorer for fotgjengere, syklister, lokalt bomiljø og næringsliv. Prinsipp om miljøgate må ligge til grunn for planarbeidet.
    954 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    3 kommentarer:

    Stian S

    Fredag 19.12.2014
    Sitat: "Dette virker som siste spikeren i kista for superbuss. De nye trafikktallene for Innherrdesveien er så gode at flere partier nå går inn for å se på tofeltsløsning i Innherredsveien på nytt! God jul!" Hvor har dere dette fra?

    Aleksander Wikli

    Lørdag 06.12.2014
    Gi gass, ikke gi opp!

    Olav Sjelmo

    Tirsdag 25.11.2014
    Saken fremmes på vegne av Lademoen Vel!