1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Stop sosial dumping av taxinæring i Oslo

    Oslo
    Stop sosial dumping av taxinæring i Oslo
    Opprettet: 07.09.2015 av Tahir Mahmood Salam
    Sluttdato for signering: 07.10.2015
    Kjære Byråd for Miljø og Samferdsel, Samferdselskomiteen og Bymiljøetaten. Dagens situasjon i taxinæringen har tvunget oss til og henvende oss til Oslo Kommune, Politikere og bystyremedlemmer i Oslo for å støtte og hjelpe en bransje som sliter grunnet manglende politisk handling for bedre arbeidsmiljø og kvalitet i taxinæring i Oslo. Hvis man ser tilbake 15-20 år var det en bransje med 1365 løyver med monopol av et selskap "Oslo Taxi". Den gang var det mulig å ha flere løyver pr taxieier, og var ganske normalt at man hadde flere taxiløyver og drev små bedrifter. Mange sjåfører så frem til å bli taxieier for å kunne drive en bedrift med flere løyver. De siste 15 år har det kommet stor forandringer i Oslo og omegn. 1. Flyplassen på Fornebu ble flyttet til Gardermoen. 2. Messen på Skøyen ble flyttet til Lillestrøm. 3. Flere hoteller ble bygget ved knutepunkter Oslo S, Gardermoen næringspark og Norges varemesse i Lillestrøm med gode muligheter for kollektiv tilbud. 4. Enormt satsing på bedre kollektiv tilbud med flere avganger og nattbusser i hverdager. 5. Fastsetting av antall løyver til 1780 i Oslo 6. sammenslåing av løyvedistrikt Oslo og Akershus Ovennevnte har medført færre tur pr bil, selv om prisene har gått opp. Taxipriser: 1. I transportbransjen har det alltid vært moms, mens staten først innførte moms i taxi i 2005. 2. Bompengeavgiften ble utvidet 2008 3. Dyre drivstoffpriser gjennom årene 4. Mindre refusjon på biler med høy co2 utslipp. 5. Avgift til Justernvesenet ble innført 6. Ble innført parallell takst (beregning av jamførpris) De ovennevnte punkter har blant annet medført at det ble dyrere og drifte et taxiløyve i Oslo, og prisene gikk opp. I tillegg har konkurransetilsynet justert takstnivå, for å sikre sjåførene et anstendig innteksts nivå. Etter en behovsanalyse av Sveining Fjose i "Menon Business Economics" i 2011 ble det anbefalt at antall løyver i Oslo holdes på dagens nivå. Byrådet har på bakgrunn av dette fattet følgende vedtak: «I henhold til den årlige behovsprøvingen av antall drosjeløyver i Oslo kommune beslutter byrådet å opprettholde dagens antall ordinære drosjeløyver på 1780 stk.» Hovedargumentet til Menon var at befolkningsvekst i Oslo øker, uten at det ble nærmere vurdert hvorvidt den økning i befolkningsvekst vil påvirke taxinæringen. Ifølge tall fra SSB fødes det flere barn enn folk dør, i tillegg er den største økning av befolkningsveksten i Oslo av tilflytning fra utlandet, og færre tilflytter fra andre deler av Norge. Dermed er etterspørsel av de som bruker taxi lav i forhold til befolkningsvekst. Med tallene lagt til grunn fra SSB var vurderingen av "Menon Business Economics" misvisende, og den politiske beslutning ble tatt på feil grunnlag. Hvis man sammenlikner taxibransjen i Oslo med København, så er det 1,9 drosjer pr 1000 innbygger i København, mens det er 4 biler pr innbygger i Oslo. Kollektivt tilbud: Oslo Kommune bestemte for noen år tilbake å øke det kollektive tilbudet generelt og spesielt på natt i hverdager. Taxinæringen og sjåfører som kjører taxi er alternativ til det kollektive tilbudet og ble særlig brukt innen nattbussene ble satt i drift. Siden taxibransjen er avhengig av provisjonslønn og blir ramt økonomisk ved økning av det kollektive tilbudet i Oslo, hadde det vært mer praktisk og relevant av politikerne og ta en behovsanalyse av taxibransjen innen nattbussene ble satt i drift, hvilket var mindre gjennomtenkt og dårlig planlagt uten å ta hensyn til taxinæringen. Under verkstedet KVU Oslo-navet juni 2014 presenterte sivilingeniør Axel Kühn som er hentet inn som ekstern ekspert på kollektivtransport i hovedstader, for å få andre lands syn på Oslos kollektivtransportsystem. – Oslo har for mange parallelle kollektivalternativer i sentrum, startet Kühn sitt foredrag. Kühn har sammenliknet kollektivtilbudet i Oslo, Gøteborg, Stuttgart, Frankfurt, Leipzig, Zurich, Lyon, Amsterdam og Manchester. Undersøkelsene til Kühn viser at Oslo er den byen som kjører flest vognkilometer hvert år. Til tross for at byen har lavere befolkningstall enn de fleste byene den sammenliknes med. Axel Kühn understreker at Oslo er den byens om bruker mest penger per passasjer som transporteres. www.tu.no 4. juni 2014. I en annen avisartikkel nylig nevner den tyske kollektivtransporteksperten Axel Kühn at Oslo får mindre igjen pr. kroner sammenlignet med andre europeiske byer. Kühn, som har 30 års erfaring i bransjen. www.osloby.no 27.07.2015 Oslo løyvedistrikt og Akershus løyvedistrikt ble slått sammen i 1998. Taxikrisen de siste årene har spesielt lagt merke til at utfordring i taxinæringen ikke kun gjelder Oslo men andre storbyer og nabokommuner til Oslo generelt. Siden biler fra Akershus kan kjører i Oslo, har det blitt lagt merke til at det søkes og bevilges løyver i Akershus, som også får tildelt reservebiler som kjører full drift hovedsakelig i Oslo. Dette mener taxisjåførene er uheldig og forskjellsbehandling av regler imellom Oslo og Akershus. I tillegg til at det er mindre inntekt pr drosje, og ledigheten og vent på tur har økt på tid, har kommunen systematisk redusert taxiholdeplasser. Taxier sirkulerer unødvendig rundt i byen grunnet manglende taxiholdeplasser. flere taxisjåfører har fått bot for å stå for langt utenfor taxiholdeplassen, eller foran hoteller eller utesteder både på grunn av manglende holdeplasser og dels grunnet desperat jakt etter kunder grunnet tøff kamp om kundene som trenger taxi. Samferdselsbyråd Guri Melby opplyste i Nettavisen 23.05.14 at Oslo kommune gjennom EU-prosjektet FREVUE (Freight Vehicles in Urban Europe) skal etablere hurtigladere. Melby sier det kan være aktuelt med slike hurtigladestasjoner også for drosjenæringen. Siden Uttalelsen er det gått over et år uten at man ser økning av taxiholdeplasser eller ladestasjoner for EL taxier, slik næringen kan begynne å investerer i miljøvennlige biler. Forbrukerrådet har i en avisartikkel nevnt følgende den 20.03.2015: "Forbrukerrådet er åpen for fullstendige endringer i taximarkedet, men vil først og fremst se en selskapsmodell der tillatelse til å drive taxivirksomhet går til selskaper av en viss størrelse fremfor enkeltmannsforetak." Ikke nok med at forbrukerrådet er helt på feilspor, hadde byrådsleder Stian Berger Røsland i fjor i en avisartikkel 14.05.2014 fremmet flere forslag til Samferdselsministeren om endring i yrkestransportloven hvor det blant annet ønskes "Drosjesentraler i Oslo kan få tildelt løyver som en prøveordning" Etter nærmere 4 år i påvent fikk taxinæringen de nye forskrifter i 2013. I følge disse forskrifter skal det foretas behovsprøving for taxinæringen hvert år. selv om det er stadfestet i taxiforskriften, har det ikke blitt tatt behovsanalyse siden 2012. Her menes det også at taxinæringen har blitt forsømt og tilsidesatt av det politiske system. Sist men ikke minst ser vi nå at Uber har eksistert i nesten et år i Norge og i Oslo, uten at de har fått konsekvenser, det samme gjelder Haxi og andre Facebook grupper som opererer ulovlig uten de nødvendige tillatelser til å drive yrkestransport i Oslo. Det er ingen statistikk på hvor mange de er og hvor stor skade de gjør for oss som driver et lovlig virksomhet. Vi ønsker følgende: 1. Det foretas en behovsprøving hvert år fra og med 2015 ifølge forskrifter av 2013. Gradvis reduksjon av løyveantall med 300 løyver. 2. Like vilkår for Oslo og Akershus, felles behovsprøving og tildeling. Hvis ikke det er mulig, ønskes løyvedistrikter Oslo og Akershus deles som før 1998. 3. Flere taxiholdeplasser nær utesteder med ladestasjoner for El biler, og mulighet for av- og påstigning av kunder ved restauranter og utesteder uten å bli jaktet av patruljer fra Bymiljøetaten. 4. Ønsker enkeltmannsforetak fortsetter som tidligere med mulighet for å etablerer til AS, men ingen selskapsmodell som forbrukerrådet ønsker eller prøveordning hvor sentraler får tildelt løyver, som Byrådsleder har fremmet for Samferdselsdepartementet. 5. Det blir slått hardt ned på Uber og Haxi, som er ulovlige virksomheter. Mer innsats fra Politiet med strenge straffer. Taxinæringen i Oslo ønsker hverken lange køer med kunder som fantes for 15-20 år siden, hvor kundene sto i kø opp imot en time for å få taxi. Taxinæringen ønsker heller ikke at taxisjåfører står opp imot en time og venter på kunder. denne form for skjult arbeidsledighet ønskes slutt på ved en snarlig vedtak om reduksjon av antall løyver. Håper på positivt svar. På forhånd takk.
    350 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    4 kommentarer:

    Sipah Yosef

    Mandag 19.10.2015
    Styret i Norges Taxi forbund også må byttes.. Det må være en slik styre som ikke eier noe drosje løyve...

    Victor Galindez

    Onsdag 16.09.2015
    Oslo taxi ? Alt drosjesvindel, har utlendinger arvet fra Normenn..

    Younis Waqar

    Onsdag 16.09.2015
    Veldig bra skrevet og veldig bra forklart hva som er problemet og hva som må gjøres. Men jeg er redd for at det ikke blir gjort noe med alle de problemene som nevnes her. Jeg har vært i bransjen i 20 år og det har kun gått ene veien , til tross for at det er blitt sendt inn klager, signatur kampanjeer, streik osv , virker rett og slett som byrådet eller hvem ffff som styrer alt det med taxinæringen gir FULSTENDING BLAFFFFEN , derfor har jeg ikke troa på at det blir noe endringer. Jeg selv pleide å være i kontakt med Næringslivsetat. Og tilbød dem om å bli med meg på jobben kun en dag for å se og lære hvor mye kjøring og hvor mye Dødtid vi har , men dem argumenterte kun med ett svar, "vi skjønner ikke dere sier mye taxier og mye dødtid og bla bla bla, MEN VI SNAKKER MED SENTRALENE (noen av dem) SIER BARE GI OSS FLERE LØYVER DET ER MASSE Å GJØRE Jeg håper og ønsker det skl bli bedre i bransjen , men som sagt liten tro på at Politiggggerne gidder å se på saken i det hele tatt

    Geir Netlandet

    Mandag 07.09.2015
    Hvis konkurransen skal blomstre må det lønne seg å være god. Hvis man skal konkurrere må man trives med det man gjør. Hvis konkurransen skal lykkes må det være like forhold for deltakerne. Skal kunden få gode sjåfører og turer med rett pris må det finnes kunnskap og kompetanse i næringen. I Oslo er drosjenæringen i en gruppepsykose av negativitet, de fleste årsakene er nevnt i "oppropet" her. Premissgiver eller rammebetingelsene til lovgiver og løyvemyndighet(er) må stimulere til reell konkurranse for at man skal lykkes, det er aller aller viktigst. Hittil har politikerne snakket fint om konkurranse i festtalene sine, uten å forstå at de selv har bidratt til det motsatte. Når det lønner seg å være god, blomstrer konkurransen. Når man trives på jobb - smitter det over på kundene. Hvis man trives i sin sentral vokser lojalitet og oppslutning om virksomhetens utvikling. Da skjønner alle deltakerne i konkurransen at prisen ikke er viktigst, men flere og mer effektive turer!