1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Innbyggerforslag, til Vestfold fylkeskommune, for ny fastlandsforbindelse over Vestfjorden, fra Hella til Stokke

    Vestfold
    Innbyggerforslag, til Vestfold fylkeskommune, for ny fastlandsforbindelse over Vestfjorden, fra Hella til Stokke
    Opprettet: 28.09.2015 av Ann Helen Biseth
    Sluttdato for signering: 01.11.2015
    (Underskriftskampanje til støtte for innbyggernes ønske om ny fastlandsforbindelse over Vestfjorden – Fra Hella på Nøtterøy til Stokke) Vi, innbyggere i Vestfold Fylke, fremmer med dette forslag om at ny fastlandsforbindelse legges med vegtrasè, fortrinnsvis bro, over Vestfjorden, fra Hella til Stokke. Innbyggere i Nøtterøy og Tjøme kommuner fremmer forslag om samme sak til kommunestyrene i sine kommuner. Når vi velger også å sende denne saken til Fylkeskommunen, er det fordi dette i tillegg handler om en fylkesveg. Innbyggere i Vestfold fylke fremmer krav om at Fylkestinget i Vestfold behandler dette forslaget i h.h.t. Kommunelovens § 39 A, med følgende begrunnelse: Etter utallige år med usikkerhet, trafikkproblemer og lange politiske løp som har kostet millioner, står vi fremdeles uten et konkret forslag til fastlandsforbindelse, annet enn at den ”skal være i nord”. Vi, innbyggere i Vestfold fylke, mener Vestfjordforbindelsen er den traseèn som vil gavne innbyggerne og vårt samfunn best. Vi ønsker med denne underskriftskampanjen å vise våre politikere hvor innbyggernes vilje, ønske og behov ligger, når det gjelder ny fastlandsforbindelse. Vi gjør dette for å veilede og informere våre folkevalgte om folkets ønske og til å følge anbefalte demokratiske prosesser i viktige saker. Innbyggernes livskvalitet og helse som følge av dagens situasjon: Rent historisk har øyfolket tradisjon for å være et fritt folk, med stort fokus på verden utenfor, hva gjelder eget fylke, andre fylker og utland. Det ligger i vårt blod og i vår natur. Etter bilens inntreden og etter at Tønsberg tilegnet seg nordre del av Nøtterøy, har øyfolket blitt bundet til å «måtte» ferdes gjennom Tønsberg, med kun èn usikker broforbindelse og trafikkork. En stor del av innbyggerne i omkringliggende kommuner til Nøtterøy og Tjøme, ser også fordeler ved en vegforbindelse over Vestfjorden, mellom Hella og Stokke. En stor del av øyfolket er avskåret fra å velge fritt på arbeidsmarkedet i fylket, fordi fremkommeligheten blir for vanskelig. Øyfolkets arbeidsmarked avgrenses til Øyene og Tønsberg. Dette hindrer flyten i arbeidsmarkedet og hindrer verdiskapning, noe som ikke er ønskelig fra et samfunnsperspektiv. Øyfolkets livskvalitet og helse påvirkes, idet stressnivået øker hver gang vi «må» presses gjennom Tønsberg, noe som medfører at mange unngår arbeid og aktiviteter som foregår utenfor Øyene. Det er en sårbarhet i dagens situasjon som gir en opplevelse av ufrihet og bundethet. Innbyggernes hovedargumenter for å anbefale at Vestfjordforbindelsen gis høyeste prioritet, er følgende: Politikerne må, uten tvil, ha merket at de før, under og etter valgkampen er på kollisjonskurs med befolkningen i spørsmålet om ny fastlandsforbindelse. Politikerne plikter, i sentrale spørsmål som dette, å lytte til sine velgere. Befolkningen bør ha et avgjørende ord i valg av ny fastlandsforbindelse. Det er tross alt innbyggerne som «kjenner hvor skoen trykker» og det er innbyggerne som skal betale for dette. Vestfjordforbindelsen er langt det rimeligste alternativet, sammenlignet med de foreslåtte alternativene i nord. Vestfjordforbindelsen vil bidra til å samle regionen. Den vil redusere gjennomgangstrafikken på Semslinna, gjennom Tønsberg og over Kanalbrua. Den vil således bidra til å gjøre Tønsberg til en triveligere by. En redusering av gjennomgangstrafikken i Tønsberg vil gjøre det mer lystbetont å benytte Tønsberg for handel og hygge. Vestfjordforbindelsen vil lette trafikkpresset på Teie og nordre Nøtterøy. Vestfjordforbindelsen vil gi ekspressforbindelse for arbeidstakere og arbeidsgivere til sydfylket og øke radiusen i arbeidsmarkedet. Den vil også være en mer effektiv vegtrasè for de som skal nordover mot Oslo. Det er også et faktum at svært mange innbyggere daglig har behov for å reise med fly fra og til Torp og med ferge fra og til Sandefjord og Larvik. Denne trafikken kan med fordel ledes bort fra Tønsberg og istedet ledes over Vestfjorden. Vestfjordforbindelsen vil skaffe tilreisende direkte adgang til øyene. Det vil bli enklere for folk utenfor øyene å besøke vår nye nasjonalpark. Tilreisende vil også få en alternativ adgang til Teie og Tønsberg, for handel og hygge. Med unntak av Borgheim-Hella, kan veiene på Nøtterøy beholdes som de er. Det er ingen grunn til å tro at Stokke går imot en vegforbindelse de selv får være med å planlegge og som vil lette trafikken i viktige deler av kommunen. Vestfjordforbindelsen vil bety mye for forbindelsen mellom viktige områder i Stokke og E-18. Det er også grunn til å tro at innbyggere av andre omkringliggende kommuner ønsker Vestfjordforbindelsen velkommen.
    571 av 500 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    3 kommentarer:

    Bjørn Tore Haug

    Torsdag 01.10.2015
    Det bør være realistisk at en stor del av trafikken til Nøtterøy/Tjøme både sydfra og nordfra (inklusive sommertrafikken) på E18 vil bruke Vestfjordsforbindelsen for å unngå køer/omvei i Tønsberg. Brunstad burde ha stor interesse for denne løsningen da de kan ha trafikale problemer som kan løses og Brunstad har også selv finansiert løsninger på andre problemer eller rene velferdstiltak. Det ser i alle fall ut til at trafikken rundt Brunstad er økende og derfor mer og mer problematisk. I tillegg burde antallet biler som skal til Nøtterøy/Tjøme som vil velge broen være tilstrekkelig til at denne løsningen er trafikkmessig best.

    Arne F.Hanssen

    Onsdag 30.09.2015
    Flere har underskrevet flere ganger.

    Terje B. Olsen

    Mandag 28.09.2015
    I KVU er Statens vegvesen klar på at Vestfjordforbindelsen er det eneste alternativet som er utredet som er regionforstørrende. Vestfold taper arbeidsplasser og arbeidstagere til hovedstadregionen og trenger derfor å preparere regionen for å demme opp for dette. En Vestfjordforbindelse vil derfor tjene hele regionen og er den eneste som er samfunnsøkonomisk lønnsom. Trafikk sikkerhetsmessig ligger Tønsberg høyt på statestikken. Faktisk dobbelt så mange hardt skadde og drepte pr. 1000 innbyggere (14 personer) som f.eks. Drammen med (7 personer). Semslinna trenger avlastning med sine 22000 ÅDT biler som er like mye som E18 ved Hanekleivtunnellen (ref. SVV sine tellinger). Borgheim er hardt belastet med gjennomgangs trafikk. 12500 ÅDT biler der skolebusser og levering til videregående skole og ungdomskole foregår daglig. I tillegg kryssende trafikk fra/til Vestskogen og Munkerekka samt handelssenter og kommuneadm. Øyene trenger ny beredskapsteknisk robust fastlandsforbindelse som ikke blokkeres av trivielle hendelser som flomvann, trafikkuhell eller busser med motorstopp. Et senarie der kanalbroen blir satt ut av drift og stengt etter f.eks. en på kjørsel av større skip vil raskt bli kritisk for øybefolkningen. Det vil ta kun få dager før mangel på matvarer er prekær. Stokke har traffikale utfordinger i sentrum med jernbanebom samt Brunstad. En alternativ forbindelse til E18 som legges gunstig gjennom landskapet i Stokke, kombinert med miljøtunneller vil være en velkommen også der. En Vestfjord forbindelse vil løse opp og frigjøre kapasitet på eksisterende vegnett alle steder der trafikk fra øyene er innvolvert samt fjerne behovet utbygging av Semlinna.