1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Gjenninfør buss 71E mellom Bjørndal og Tollboden NÅ!

    Oslo
    Gjenninfør buss 71E mellom Bjørndal og Tollboden NÅ!
    Opprettet: 04.02.2016 av Leah Johnstone
    Sluttdato for signering: 31.05.2016
    Vi beboere på Bjørndal, Mortensrud, Dal, og Brenna krever at busstilbudet 71E mellom Bjørndal og Tollboden gjeninnføres som ekspressbuss; med morgen- og kveldsruter hvert kvarter til og fra Tollboden i rushtiden. Erfaring etter den 13. desember 2015, da Ruter endret tilbudet til å være en ren matebuss til Ryen fra Bjørndal, har vært katastrofal for oss 17.000 på Bjørndal og Mortensrud! Ruter må gå tilbake på denne avgjørelsen. Tilbudet med direktebuss til Oslo sentrum må beholdes frem til løsning med T-bane er tilbake til Mortensrud og da fortsette som tidligere løsning med direkterute til Tollboden som et alternativ til T-banen. Ruter må ikke fjerne det de lovet oss før de stengte T-banen for oppgradering. Det er den eneste direkteruten til byen for oss på Bjørndal med omegn. Ruter må sette inn nok busser for å bringe oss til sentrum på en trafikkforsvarlig måte. Situasjonen per 4.2.2016: Det er to relaterte initiativ med navn Oppretthold bussruten 71E Bjørndal-Tollboden, en Facebook-gruppe med 1173 medlemmer og et opprop med 839 underskrifter. Alle krever ekspressbuss til sentrum. Beboere på Bjørndal og Mortensrud opplever en økning i reisetid på mer en 2 timer ukentlig etter at 71E sluttet å kjøre til sentrum. Det meldes om daglige frakjøringer på grunn av overfylte busser og T-baner til og fra Ryen. Mange har gått over til å bruke alternativet med buss77/ togL2, men disse er overfylte, da kapasiteten ikke er blitt utvidet. Også her meldes regelmessig om frakjøringer, 77-bussen er så full i rushtiden at er det nesten umulig for mennesker med barnevogn, uføre og eldre å bruke kollektivtransport. Politiet er i ferd med å granske trafikksikkerheten mht. overfylte busser. Veldig mange som helst vil reise kollektivt har gått over til å bruke privatbil. Flere vurderer å flytte (ut av Oslo). Ruter har fått mer enn 450 klager i denne saken siden 13.12.2015, men vil eller kan ikke svare saklig, hvis de i det hele tatt svarer. Som et kommunalt eid selskap bør Ruter behandle de reisende med seriøsitet. Det bor over 8000 mennesker på Bjørndal. Vi oppfordrer Olsos politikere til å stå bak byens befolkning og støtte vårt krav. Vi krever et bra kollektivtilbud nå og etter at banen har åpnet til Mortensrud! For mer informasjon: https://www.facebook.com/groups/1665349083727514 http://www.opprop.net/oppretthold_bussruten_71e_bjorndal-tollboden @Buss71E_Oslo
    745 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    19 kommentarer:

    Roar H.

    Onsdag 10.02.2016
    På dager jeg ikke bruker månedskort og betaler for enkeltbillett med reisekort, må jeg løse ut 2 billetter for å komme meg på jobb, og 2 billetter for å komme meg hjem igjen. Jeg rekker ikke jobben innen en time, på grunn av forlenget reisevei. Jeg jobber i Oslo, men bor dessverre på Bjørndal.

    Tor Atle Solend

    Tirsdag 09.02.2016
    Min reisetid til jobb har økt med 67% etter endringen. Økningen i reisetid tilsvarer tiden det tar å kjøre til jobb med bil. Valget av transportmiddel er dessverre enkelt.

    Jenny Fosberg

    Mandag 08.02.2016
    Jeg er gravid, har bekkenløsning og hyperemesis (ekstrem kvalme). Det er derfor uholdbart å skulle stå hele reisen til og fra jobb, samt stå så tett inntil noen da det er "sild i tønne prinsippet" Ruter tydeligvis ønsker å tre over hodet på folk! Jeg klarer ikke å sitte på overfylte busser, t-baner eller tog! Da blir jeg så dårlig at jeg kaster opp (spyr sikkert på alle de som står most inntil meg), så jeg velger å kjøre til jobb de dagene jeg arbeider, selv om jeg har gratis Ruterkort via jobben! Dette er helt tragisk! Jeg tror reisen til og fra Bjørndal er et stressende mareritt for de aller fleste, men det er ekstremt for oss gravide, eldre og syke som må benytte det elendige kollektivtilbudet!

    Synnøve Strøm

    Søndag 07.02.2016
    Ufattelig at vi må kjempe for å opprettholde et noenlunde bra kollektivtilbud i 2016. Det kan virkelig ikke være slik at vi i 2016 skal ende opp med et vesentlig dårligere kollektivtilbud enn på 1990 tallet...!? Bydelen vokser og direkte forbindelse med sentrum forsvinner...!? Snakk om fremtidsrettede utvikling...!!

    A Haugerud

    Lørdag 06.02.2016
    Ekspressbus via Ryen er det eneste riktige for en stor mengde trafikanter. Med arbeidet på Brynstunnelen mm vil presset på Ryen bli enda større. Fornuft å snu. Nå!

    Teresa Beste

    Fredag 05.02.2016
    Jeg bor på Mortensrud og bruker nå ca. 10 minutter lengre reisevei til jobben ved Jernbanetorget hver enkel retning. Selv for oss fra Mortensrud har buss 71E vaert et super bra alternativ til å ta seg rakst til sentrum. Nå er buss 74 det eneste direkte alternative til sentrum uten å måtte bytte. Men buss 74 tar veldig lang tid og er oftest veldig full i rushen. Vi har ikke bil og er derfor avhengig av kollektivtrafikken og bra kollektivtrafikk tilbud var en av de grunnene for at vi flyttet til Mortensrud i 2013. Men akkurat nå har vi hverken t-bane eller ekspressbuss... Vi vil ha tilbake vår 71E som tar oss til sentrum på kort tid!

    Leah Johsntone

    Fredag 05.02.2016
    Over 650 underskrifter på 24 timer, dette er et reelt behov. Jeg håper Ruter snart skjønner at vi har et alvorlig problem her på Bjørndal og omegn. Mange har begynnt å bruke bil i ren fortvilelse - men hva med alle de som ikke har bil?

    Annie Chen

    Fredag 05.02.2016
    Det er ikke til å tro at innbyggere må kjempe for å kunne bruke kollektivtilbud isteden for å kjøre bil. Samtidig hører vi hele tiden at den "grønne" byrådsle for miljø og samferdsel argumenterer for hvor dårlig luft Oslo har. Jeg klarer bare ikke å se sammenhengen om hvordan kommunestyret påstår de jobber for miljøvennlig tiltak samtidig reduserer kollektivtilbud. Gi oss den opprinnelige 71E tilbake NÅ, og vi vil reise med kollektivtransport!

    Kurt A. Nielsen

    Fredag 05.02.2016
    Bilen fremfor tre transportmidler for å komme på jobb på vestsiden av byen, på Snarøya. Det er ikke akseptabelt på vinterstid med så stor ustabilitet det har vært på tog, stappfulle busser som ikke når frem til toget på Hauketo, eller veldig lang ekstra reisetid med t-bane. Alt for å skåne sentrum mens vi som bor perifert i Oslo må betale i ekstra tidsbruk eller økte kostnader for å kjøre egen bil. Vi vil ha direktebussen 71E tilbake!

    Hilde Birkeland

    Fredag 05.02.2016
    Jeg bruker nå 1 - 1,5 time fra Mortensrud til Lillestrøm - avhengig av forsinkelser. Tidligere brukte jeg 45 min. Det største problemet er uforutsigbarhet. Jeg vet aldri om jeg rekker morgen-møter eller ikke. Min samboer har gitt opp og kjører nå bare bil på strekningen Mortensrud - Blindern. Da bruker han 30 min istedenfor 1-1,5 time. Arbeidstid er dyrebar, spesielt når andres arbeidstid avhenger av deg. Derfor trenger vi effektive transportlinjer til Oslo sentrum. T-bane via Ryen er veldig tungvindt og dessuten har jeg opplevd at både mor med barnevogn og mennesker med krykker blir kjørt fra. Slike situasjoner gjør meg veldig frustrert, fordi vi alle betaler det samme for biletten, men opplever å bli dårlig behandlet. Mvh Hilde Birkeland

    Per Løvmo

    Fredag 05.02.2016
    Gjennomsnittlig har jeg fått 18 minutter lengre reisetid hver vei... Det er blitt så mye at jeg må vurdere å gå over til bil, selv om jeg ikke ønsker dette...

    Linn E.

    Fredag 05.02.2016
    Nedleggelsen av 71E går ikke bare utover de over 8000 som bor på Bjørndal, men også mange mange andre. De som har linje 4 banen har også fått tilbudet sitt redusert, da banen nå er overfull fra Ryen om morningen, folk blir frakjørt på Manglerud og etter at linje 3 åpnet til Bøler er også annenhvert togsett kort tog. At Bjørndal mister sin eneste direkte linje inn til Oslo sentrum er håpløst, situasjonen for eldre, uføre og de med barn blir vanskelig, da det nå tar lang tid og krever flere bytter for å komme inn til sentrum, det blir nesten sosial utestenging av beboerne på Bjørndal.

    Sirin Atmaca

    Fredag 05.02.2016
    Etter at direkte bussen sluttet å gå rekker jeg ikke å hente i barnehagen lenger. Dette er kjempe trist! Jeg tok den bussen hver eneste dag opp og ned til tollboden. Holmlia har direkterute, til og med Skullerud har direktebuss, men vi vi som verken har t-bane eller tog her oppe vi har ikke direkterute....virker som vi ikke helt er verdt det og det er så feil som det går ann å bli.

    anita haugen

    Fredag 05.02.2016
    Jeg er ikke bruker av denne bussen, men bruker 80e til arbeid. Denne bussen har riktig nok avganger i rushtiden, men den har et mye dårligere tilbud nå enn det den hadde tidligere. Ruter henvender oss til NSB, men de har et veeeldig dårlig tilbud til oss på Holmlia. Timesrute om kvelden og i helgene. Tatt i betraktning hvor mange mennesker som bor i vår bydel, er dette helt på tryne. Ruter er altså så arrogante, ja det koster å drifte bussene, men jammen meg har de et ansvar overfor oss beboere i Oslo. Stå på - vi gir oss aldri.

    Tori Lederhilger

    Torsdag 04.02.2016
    Over 2 timer ekstra reisetid hver uke går ut over jobb og familie. Det er ingen skam å snu @ruter

    Mileva Popovic

    Torsdag 04.02.2016
    For første gang etter 10 år på Bjørndal kjører jeg bil til jobben.Vurderer å flytte på grunn av dårlig kommunikasjon med byen og ruter.

    Bende Olesen

    Torsdag 04.02.2016
    Derfor trenger vi 71E fra Bjørndal til Tollboden: Det tar alt for lang tid fra Bjørndal med T-banen til sentrum. Ekspress avganger med færre stopp er lovet siden åpningen i 1998, er aldri realisert. Åsland på Bjørndal får ingen togstasjon på den nye Follobanen 4) Buss 73 til sentrum er fjernet, 5) 71E går kun til Ryen og ekstra-avg. ender på Blakkens vei, langt fra Bjørndal 6) Buss 77 til toget på Hauketo er stappfull hver dag (et mareritt!). 7) Eldre, barn og uføre kan ikke ta kollektivt til sentrum mer, er for farlig og alt for mange skift. 8) Ruter flytter ikke tomme 3B-busser inn for 71B til Tollboden og farlig fulle 77 busser. 9) Vi har 1 innfartsvei (Slimeveien) - er allerede sprengt og har rekordmange ulykker 10) 8 412 personer (2015) er sterkt ramt. 11) Ruter har anvendt feilaktige tellinger som grunnlag for nedleggelsen. 12) Ruter påstår offentlig at kun et fåtall av oss klager og kun for å klage. Det er blank løgn! Er forbannet på og skuffet over Ruter etter å ha brukt kollektivtrafikken i Oslo kontinuerlig i 39 år!

    Leah Johsntone

    Torsdag 04.02.2016
    325 underskrifter på under 2 timer kan ikke bortforklares, gi odd et bedre kollektivtilbud på Bjørndal og omeng @Buss71E_Oslo @Partiet @Ruter @Oslobystyre

    Wenche Reichelt

    Torsdag 04.02.2016
    Gi oss et godt kollektivtilbud ved å kjøre 71E-bussen helt til Tollboden.Sett inn så mange busser at det er trafikkforsvarlig. Det tar dobbelt så lang tid å ta 3B-bussen og T-bane, sett heller inn 3B-bussene på 71E-traseen. 76-bussen kjører allerede til Bøler, det er ikkebehov for 3B-bussene der.