1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Christi Krybbe Skoler: omlegging av gjennomgangstrafikken i Øvregaten

    Bergen, Vestland
    Christi Krybbe Skoler: omlegging av gjennomgangstrafikken i Øvregaten
    Opprettet: 10.04.2016 av Eirik Glambek Bøe
    Sluttdato for signering: 10.06.2016
    Øvregaten er en av Bergens eldste gater. Den har hatt en viktig betydning som offentlig rom og innfartsåre til byen i mange hundre år. Norges eldste barneskole, Christi Krybbe skoler, ligger i Øvregaten. Skolen har ca 150 elever fra første til syvende klasse. Siden det finnes få lekearealer i nabolaget, er skolegården også mye brukt på ettermiddagstid og i helger. På grunn av den store gjennomgangstrafikken er skolemiljøet på alle uteoppholdsarealer preget av trafikkstøy og forurensning. Årsdøgntrafikken i Øvregaten er beregnet til 8000, og vil øke til 9000 når Bybanen overtar arealet foran Bryggen. I sommerhalvåret er dagens trafikk trolig større på grunn av busstrafikk til og fra Fløybanen. Bussenes dieselmotorer, og tomgangskjøring hos taxier på holdeplassen i Vetrlidsalmenning, gir dårligere lokal luftkvalitet. Brostein i Øvregaten, og det trange byrommet med lydrefleksjon-problematikk fra husveggene, gjør at støynivået er betydelig verre enn hva trafikktallet skulle tilsi. Barna som går på Christi Krybbe skoler bor i Bergen sentrum. Luftkvalitetproblemene i Bergensdalen påvirker oppvekstmiljøet, og blant disse barna er luftforurensning noe man i perioder kan både se og føle. Luftkvaliteten i Bergensdalen som helhet krever flere tiltak, men den lokale luftsituasjonen i Øvregaten og skolegården løses i liten grad av disse. Avstanden til forurensningskilden er et vesentlig moment i denne sammenhengen. Utearealer på Christi Krybbe skoler ligger ikke mer enn tre-fire meter fra forurensningskildene. Nærheten til denne trafikken utsetter barna for en uakseptabel tillegsbelastning. Flere studier har vist en negativ sammenheng mellom støyeksponering og læring. Støyeksponering har negativ effekt på både hukommelse og konsentrasjon. At barn utsettes for trafikkstøy på skoleveien eller i skolemiljøet gir i tillegg grunnlag for utvikling av såkalt "lært hjelpeløshet"- en tilstand der utholdenheten i møte med utfordringer er svekket som følge av langvarig eksponering for stressfaktorer. Andre studier påviser at både trivsel, mental helse og sosialt samspill svekkes hos barn og voksne som utsettes jevnlig for støy. Folkehelseinstituttet setter 50-55 dB som anbefalt øvre støygrense på barns lekearealer. Uoffisielle støymålinger i skolegården på Christi Krybbe skoler viser et gjennomsnittlig støynivå på 60-80 dB (Merk: en økning på 10 dB betyr en ti-dobling i lydstyrke). Den planlagte stengingen av Kong Oscarsgate kommer trolig til å gi noe redusert gjennomgangstrafikk i Øvregaten. Likevel er én bil i denne gaten nok til å gi forhøyete støynivåer i 15-20 sekunder grunnet gatelegemet og byrommets utforming. Øvregaten kommer til å ha høye støynivåer så lenge gaten er åpen for gjennomkjøring, selv med lav trafikk. Derfor foreslår vi herved å stenge deler av Øvregaten for gjennomkjøring og lede trafikken gjennom Rosenkranzgaten i stedet. Øvregaten blir stengt ved Vetrlidsalmenning. Dette kan for eksempel gjøres ved bevegelige pullerter som lett kan åpnes ved utrykninger eller dersom trafikkmengden øker ved stengning av Fløyfjellstunnelen o.l. Gjennomgangstrafikken for øvrig kan ledes fra Vetrlidsalmenning til Rosenkrantzgaten, Lodin Lepps gate og deretter til Øvregaten, nord for Christi Krybbe Skoler. Ved fjerning av gateparkering og tilrettelegging, eventuelt lysregulert enveiskjøring i Lodin Leppsgate, bør det være mulig å lede trafikken gjennom disse gatene. Eventuelle ulemper, som hensynet til trafikkflyt, hensynet til næringsdrivende osv., bør veies opp mot hensynet til oppvekstmiljøet for sentrumsbarna som allerede blir påført flere ulemper av bysamfunnet. Det er et uttalt mål at det skal bo barn i Bergen sentrum. Denne saken er en prøvestein for om viljen til å bedre oppvekstmiljøet er reell. Støtter du denne saken? Da kan du gi din underskrift her. Hvis vi samler 300 underskrifter er bystyret pliktet til å behandle saken.
    324 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    4 kommentarer:

    Rudi Næss

    Torsdag 21.04.2016
    Området rundt Christi Krybbe skoler og fløybanestasjonen som er utgangspunkt for Granebo barnehager vrimler det med unger hele dagen. Dette harmonerer dårlig med stressede bilister som raser forbi på dette trange veistykket. Det er bare et tidsspørsmål før det skjer en ulykke der. Hele området ved fløybanestasjonen bør derfor bli gatetun og som foreslått her bør trafikken ommlegges via Rosenkrantzgaten. Kun næringstrafikk bør kunne kjøre inn i området. Vi i FAU arbeider også for tiden med barnetråkkregistrering (eget vedtak) som fremmes som viktig sak i bystyret via Ungdommens Bystyre i disse dager. Dette kan bli et vektig innspill mhp.et vedtak som kan få vekk trafikken rundt skolen, spesielt i forhold til at skolen skal utvide elevtallet og skolen skal bygges på i relativt nær fremtid.

    Birthe Berven Dahle

    Tirsdag 19.04.2016
    Håper politikerne kan se sammenhengen med utbyggingen på Skansen hvor de bygger barnehage og leiligheter. Trafikken som da kommer i tillegg kan jeg ikke se er satt i sammenheng med den økningen som er estimert. Noen har glemt å tenke på barn og familier som bor i sentrum...

    Erlend Otre Øye

    Fredag 15.04.2016
    Det er riktig å prioritere skolen her. I samme slengen vil plassen foran Fløybanen komme mer til sin rett.

    Ingrid Hagen

    Tirsdag 12.04.2016
    Det er sant. Eg har budd i Øvregaten og hatt kontor der. Enormt med støy frå passerande trafikk allerede, spesielt når brosteinen er våt, av ein eller annan grunn. Og det er den jo stadig :-) Med aukande trafikk og tyngre køyretøy vert det ikkje moro for barna på Kristi Krybbe.