1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Ja til sykehjem,kortid, bo -og servicesenter på Vikran. På Tromsø kommunens egne tomt.

    Tromsø, Troms
    Ja til sykehjem,kortid, bo -og servicesenter på Vikran. På Tromsø kommunens egne tomt.
    Opprettet: 21.04.2016 av Renate Bakkland
    Sluttdato for signering: 21.05.2016
    Ja vi vil ha sykehjem på Vikran. For å kunne få dette realisert trenger vi hjelp fra Tromsø kommunes befolkning, til og samle inn over 300 underskifter. Etter vi har 300 underskrifter, tas saken opp i kommunestyret. Å vi vil ha dette med i Strategi for utvikling av eiendommer til helse og omsorg i Tromsø mot 2030. Tromsø kommune har idag ei tomt på Vikran på 134 mål som består av 5 teiger. Denne tomten er det ikke noen planer for per dags dato. Hva om Tromsø kommune tenker økonomisk og bruker en allerede eksisterende tomt kommune eier, enn å kjøpe nye. Dette vil skape arbeidsplasser. Det vil skape en bedre rustning mot eldrebølgen som allerede er i gang. Du kan støtte oss i denne viktige saken med din underskift!
    679 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    5 kommentarer:

    Tonje Karstensen

    Torsdag 05.05.2016
    Hvorfor skal ett sykehjem være mindre levedyktig på Vikran enn i byen? Hvorfor mener du at det finnes færre fagfolk på "bygda" enn i byen? Hva er grunnlaget for skepsisen til å klare bemanne opp? Det er da slik at det finnes mange fagfolk både på Vikran og i omeng samt Kvaløya - tror du ikke mange av disse vil ha jobb nærmere hjemme? Er du klar over at en sykepleier tjener mer i kommunen enn i staten? Ett nytt sykehjem er ett must, uansett hvor du bygger det - og hvorfor ikke tenke litt utenfor boksen og finne en plass hvor en legger mer vekt på utsikt og området rundt? Og Tromsø trenger ikke bare KAD-senger og korttidsplasser - men at Vikran ikke kan ha dette, kan jeg ikke se problemet med? Eller ? Ett nytt sykehjem har nyere hjelpemidler, en kan være med å bygge opp noe og være med i prosessen som setter grunnlaget for hvordan den daglige driften skal være. Vi treng ikke bare ett nytt sykehjem, men flere - husk at mange står i dag på venteliste for sykehjemsplass i dag, hvordan er situasjonen om 5-10 år? Vi kan ikke bare bygge opp sykehjem, korttidsplasser og KAD-senger i byområdet.

    Skeptisk (feig) type

    Torsdag 05.05.2016
    Er overhodet ikke uenig i at det er kommunens lovpålagte ansvar å sørge for et faglig forsvarlig og verdig tilbud til de som trenger det. Det betyr likevel ikke at denne ideen er levedyktig. Jeg er sikker på at det vil være store vanskeligheter med å bemanne forsvalig opp, selv om du sier at dette ikke er noe problem. De pengene som kommunen i dag betaler i "døgnbøter" til UNN, for utskrivningsklare pasienter, må legges i et sentralisert tilbud. Det nytter ikke å legge korttidsplasser og KAD-senger til Vikran... Er for øvrig helt enig i at kommunen har vært alt for dårlig til å forberede seg på "eldrebølgen", men hvordan et nytt sykehjem på Vikran løser problemene ser jeg ikke.

    Tonje Karstensen

    Onsdag 04.05.2016
    Skjønne jo at noen er skeptisk til dette, men å skjule seg bak ett alias er litt feigt. Er du klar over at kommunen MÅ forberede seg og finne plass til bølgen av eldre vi får om få år? Det er ett kommunalt ansvar og de må prioritere slik at det faktisk finnes plass til våre eldre i tiden fremover. Det nytter ikke la UNN sitte med ferdig behandlede pasienter lengre, da dette koste enda mer. Samhandlingsreformen viste vi om og kommunen har ikke tatt denne alvorlig nok, nå er det på tide at de får øynene opp og ser muligheter. Hadde det blitt bygd opp ett sykehjem på Vikran, så tror jeg ikke det største problemet ville vært å bemanne opp. Det finnes mange fagfolk å ta av, som plutselig ikke trenger pendle til byen lengre. Det er opp til kommunen å gjøre jobbene med eldre mer attraktive, noe de ikke har klart til nå fordi det har vært innstramminger og nedskjæringer - dette sporet må de ut av. Flere små kommuner har klart å rekrutere fagfolk, ved å gi stipender og en engangssum for nyutdannede, med en bindetid på 2 år. Hvorfor skulle ikke dette la seg gjøre på Vikran. Det må være en innsparing med at tomten er kommunens i utgangspunktet, kommunen må ikke ut å kjøpe plasser fra andre kommuner, de må ikke betale millioner til UNN i året fordi de ikke har plasser på kommunalt plan - vi må se muligheter, ikke begrensniger.

    Gya Nganzo

    Lørdag 23.04.2016
    Det va kjedelig å høre det Harry Høili. Æ vil håpe vi får et bedre utfall enn det. Men vi jobbe hardt med å få oss inn på strategi planen i første omgang. Kommunen har lagt opp til alt for lite plassa til eldre på planen fram til 2030- på tross av at eldrebølgen e starta. Å vi mene at alt kan ikkje sentraliseres i sentrum. Vi vil skape trygge og rolige omgivelsa for de eldre og at den nermeste familen kan dra på besøk uten å måtte kjøre lange veia. Arbeidskrafta har vi også i bygda, så no e det opp til kommunen å satse på distriktan også.

    Harry Høili

    Torsdag 21.04.2016
    Vi prøvde dette i Straumsbukta for en del år siden. Det ble samla inn en god slump penger, gratis tomt ble stilt til rådighet, arkitekt tegnet skisser av bygget. Da det dro seg til sa Kommunen nei. Kanskje dokker lykkes bedre? Ønsker dokker i hvert fall lykke til!